Op de fiets door de Baltische landen
Groen, landelijk, goede wegen en relatief vlak: Estland en Letland zijn perfecte landen voor een fietsvakantie. Door beide landen zijn lange-afstands-fietspaden uitgezet, zodat je zonder problemen je weg vindt door de bossen en over de eilanden. In juli 2011 reden Karin en Theo van Tallinn naar Riga. Zij schreven speciaal voor Blini Reizen een verslag van hun fietsvakantie.
“Fietsen in een buitenland kan op 2 manieren. Je kunt ervoor kiezen om je eigen fiets mee te nemen of in het land van aankomst een fiets te huren via de reisorganisatie. Wij kozen voor het meenemen van eigen fietsen en vlogen via Weeze (Dld). Het meenemen van de fietsen leverde geen problemen op. Kwetsbare delen goed inpakken met isolatiebuis materiaal en/of noppenfolie verdient aanbeveling om beschadigen te voorkomen.
Aangekomen in Tallinn vanaf het vliegveld naar het eerste hotel gefietst, Hotel Shnelli. Gelegen nabij het treinstation, betreft het een eenvoudig maar prima hotel. De fietsen werden keurig in een ruimte in het hotel gestald. Tallinn is een stad die goed te voet te bezichtigen valt. Het ontbijt was in een prachtige ontbijtzaal in het station waar modern en oud elkaar afwisselen. Het is eveneens goed mogelijk na het verkennen van de oude stad om de fiets te pakken.
Fietsen kan langs de Finse Golf over een goed rijwielpad waar veel sportiviteit is. Fietsers wandelaars en skaters kom je er volop tegen.
Op de terugweg ervoor gekozen om te fietsen naar het paleis waar ooit Tsaar Peter de Grote verbleef. Via een groen bosrijk gebied kom je bij dit kasteel waar je tevens het museum voor moderne kunst vindt Je passeert ook nog het gebouw waar eerder het songfestival werd gehouden en wat nu bekend staat als het zangpodium. Zingen en muziekfestivals zijn bekende tradities in Estland. In Tallinn is verder ook nog het KGB museum te bezichtigen wat je bovenin Hotel Soko vindt. Het biedt tevens een prachtig uitzicht over de stad.
De tocht werd vervolgd met de fietsen achterop de auto naar Haapsalu. Dit omdat deze route fietsend weinig aantrekkelijks te bieden heeft. Haapsalu zelf is prachtig om per fiets te verkennen. Oude houten gebouwen en huizen nemen je ver mee terug in de tijd. Menig gebouw hier zou in een western-film niet misstaan. Lang geleden was het een vermaarde badplaats en kuuroord voor de rijken en beroemden. Tsaar Peter was er een trouw bezoeker en liet er zelfs een speciaal spoorwegstation met lange overkapping bouwen. Deze overkapping diende om droog te kunnen wandelen naar de verblijven. Langs de kust loopt een boulevard waar het heerlijk fietsen is met een prachtig uitzicht. Je komt een schitterend oud gebouw tegen wat na de restauratie is ingericht is om wat te drinken en eten. Het ligt aan zee en is een echte aanrader. Je hebt ook nog zicht op een opgezette ijsbeer in de zee.
Vanaf Haapsalu fiets je naar de veerboot over een prachtig pad wat tussen het groen loopt en je na 7 km bij de haven brengt. Via de veerboot kom je op Hiiumaa aan. 25 km fietsen zou het zijn naar ons verblijf daar. Om de saaie weg te ontwijken besloten we een alternatieve route te nemen die ons leidde over onverharde wegen, die wel per fiets te berijden waren. We zouden hem als tip mee kunnen geven maar kwamen uiteindelijk weer uit waar we van de weg afgeweken waren.
Extra km’s dus. Het guesthouse waar we uitkwamen deden ons de extra km’s snel vergeten. Een mooi onderkomen met een eigen sauna die door de gastvrouw direct warm werd gestookt.
Na een goed ontbijt ging de tocht verder naar Soru waar de veerboot ons naar Saarema zou brengen. De weg naar de veerboot ging grotendeels niet over vrijliggende fietspaden. Slechts af en toe passeerde er een auto en voor de rest had je de rijbaan voor jezelf. Onderweg passeer je een oude wolfabriek die een bezichtiging meer dan waard is en je een nagenoeg volledige winteruitrusting aan kunt schaffen voor weinig geld. Echt handwerk vind je er nog met folkloristische motieven.
Het beeld onderweg is er een van oude verlaten en vervallen boerderijen en veel mensen ontmoet je er niet buiten de kleine woonkernen. Onderweg zijn er mogelijkheden om te stoppen bij vogeluitkijktorens vanwaar je de zee en de bossen goed kunt aanschouwen. In Emmaste is nog een kerkje te vinden waar de legende over de verdwenen klokken een leuk verhaal is. De laatste boot van Soru vertrekt om 18.15 die we nemen naar Saaremaa.
Op het eiland Saaremaa is ons volgende onderkomen gelegen in Hiievalj. Een nagenoeg nieuw houten onderkomen met meerdere verblijfsruimtes waar wij een mooie grote kamer met weids uitzicht hadden. Een vriendelijke gastheer en vrouw die bereidwillig nog een maaltijd voor ons klaarmaakten na aankomst omdat een restaurant niet echt in de buurt lag.
Na een rustige nacht vervolgen we de volgende ochtend in de regen, de enige keer in 14 dagen, de tocht met regen en wind tegen. Fietsend door het mooie landschap passeerden we een aantal molens (waaronder enkele Hollandse) en een bezoekerscentrum waar je informatie kon krijgen. Bij het bezoek onderweg aan de meteorietenkrater was het inmiddels droog geworden. We werden warm in een prachtig restaurant waar de open haard onze temperatuur deed stijgen en de natte kleding kon drogen. De meteorietenkrater is bijzonder om te zien en ligt goed op de fietsroute.
Aangekomen in Kuressaare bij het onderkomen hotel Staadioni, dit blijkt naast de plaatselijke sportaccomedaties te liggen. We waren we niet de enige bezoekers per fiets zo bleek. Mooie kamers met een groen zicht over het park waar die avond het Midzomernachtfeest plaatsvond. Het hotel is nagenoeg direct aan de kust gelegen.
Van hieruit fietsen we de volgende dag naar de veerboot om het eiland Muhu te bezoeken. Koguva is een klein historisch dorpje op het eiland Muhu en zou ons volgende onderkomen zijn. De geschiedenis vertelde dat dit het best bewaarde 19e-eeuwse dorpje in Estland zou zijn. Een bruisende bevestiging ervan konden we niet ontdekken. Het onderkomen was mooi op een landelijk gelegen terrein en als extraatje was de sauna beschikbaar. Het fietsen over het eiland biedt voldoende mogelijkheden om onderweg diverse stops te maken.
Via het eiland Muhu ging de tocht terug naar het vasteland van Estland. Eenmaal op het vasteland ging de fietstocht vanaf de veerboot nagenoeg gelijk door een prachtig natuurreservaat, genaamd Puhtu Lalelatu. Fietsend door het landschap zijn er volop mogelijkheden van de vaste route af te wijken en diep de bossen in te fietsen waar je serene stilte (termietenheuvels!) aantreft. Ook kan je zo naar het mooiste strand van Noord Estland rijden waar rust nog gegarandeerd is. De stranden kun je niet vergelijken met die van NL.
De overnachtingplek was er direct aan het strand gelegen op een groot terrein, wat vele mogelijkheden bood, bijv. om de zee in te gaan. De gastvrouw was zeer vriendelijk en maakte met haar zoontje in de avond een fietstochtje met ons naar de vogeluitkijktoren waar je een weids zicht had. Tevens was daar een 370 jaar oude eik in volle glorie te zijn. Het onderkomen was er een uit een film. Een op sommige punten krakend houten huis direct gelegen aan zee met een prachtig uitzicht.
Na van een flink ontbijtbuffet genoten te hebben vertrekken we richting Parnu. De weg naar Parnu is een prachtige route die voor een groot deel langs de kust gaat. Over niet verharde maar goed begaanbare paden zie je Parnu aan de overzijde van het water liggen en fiets je er in een bocht langs de kust zo naar toe. Dit is een mooie badplaats en kuuroord voor de welgestelde burgers. Enkele beroemde oude gebouwen in Art Nouveau stijl zijn er te bewonderen en het plaatsje kent een eigen groot strand.
Hier loopt tevens een boulevard langs en er zijn enkele hotels direct gelegen aan het strand. Ons onderkomen bevindt zich aan de haven en is geheel ingericht in de stijl van alles wat met water en boten te maken heeft. Er heerst volop bedrijvigheid. Het is tevens centraal gelegen en alle bezienswaardigheden zijn makkelijk per fiets of voet te bezichtigen. Veel oude glorie wordt hier in stijl hersteld.
De volgende ochtend op tijd vertrokken naar de volgende stop, het Lepanina hotel in het dorpje Kabli. De fietsroute was niet spectaculair, reden om na een goede bestudering een alternatieve weg te kiezen. Een goede keuze zo bleek, want hij leidde ons langs een heel groot sportcomplex waar diverse sporten beoefend werden, een camping was eveneens aanwezig. Verder doorfietsend passeerden we een prachtige zandafgraving waar rust de boventoon voerde. Via een bospad kwamen we weer op de doorgaande weg die ons naar de volgende stop moest brengen. Een hotel, wat afgelegen, maar ook direct aan zee en met een eigen zwembad.
Het lijkt in een ver verleden een andere bestemming gehad te hebben waarbij te denken valt aan een voormalig Sovjet onderkomen. De bediening is er erg vriendelijk en de prijzen voor eten en drinken lijken tevens van lang geleden. Vanaf het terras is het een mooi schouwspel om de zon in de zee onder te zien gaan. Vanaf de kamer heb je tevens een prachtig uitzicht over zee. Het was de laatste stop in Estland.
Fietsend bereikten we de grens waar we een stop maakten en een bus Nederlandse toeristen ontmoeten. Tevens een gelegenheid om de Euro”s om te wisselen voor het Letse geld.
De eerste stop in Letland zou in het plaatsje Limbazi zijn. In een eenvoudig onderkomen ontmoeten we een NL vrouw met Italiaanse man die fietsend van Riga naar Tallinn gingen. Zoals later bleek zat er nog een Duits echtpaar wat dezelfde route als wij aflegden in het hotel. Deze mensen kwamen we tot in Riga dagelijks tegen. In Limbazi in een van de twee restaurants wat gegeten en geconstateerd dat er verder weinig bedrijvigheid in deze plaats was.
De volgende ochtend op de fiets naar Sigulda waar meer te beleven zou zijn.
De fietstocht kwam langs wat kastelen waar we stopten en een aardige indruk over de geschiedenis van die delen van Letland gaf. Wat opviel was dat fietsen in Letland meer hoogteverschillen met zich meebrengt waardoor de conditie werd aangesproken. Het laatste kasteel dat we bezochten bood uitzicht op Sigulda wat van daaraf dichtbij leek te liggen. Een steile helling bracht ons met 60 km per uur naar het dal beneden. Aangekomen bij de brug over de rivier die langs Sigulda leidt namen we kennis van de vele sportieve mogelijkheden die deze plaats bood. Om fietsend in Sigulda te komen diende er wel een helling met een stijgingspercentage van 11% genomen te worden. Dat viel wat tegen, vandaar dat we een alternatief kozen. Vanuit het dal ging er een stoeltjeslift omhoog waar je voor omgerekend 1,25 euro met fiets en al omhoog werd gebracht. Vanwege de warme temperaturen eerst een stukje strand aan de rivier opgezocht om even af te koelen. Daarna de fiets aan een haak van de stoeltjeslift en wij op een zitplaats om zo naar boven gebracht te worden. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht en er zo eenvoudig komen is echt een aanrader. Fietsend naar het hotel ging verder over vlakke wegen en was met twee km zo goed te doen. Een leuk hotel aan een pleintje en een plaats die het nodige vertier biedt op sportief en culinair gebied. De volgende dag gekozen om Sigulda verder sportief te verkennen. Via een kabelbaan kom je terug aan de overzijde van de rivier en kun je op eigen gelegenheid afdalen en terugwandelen. Toen was er de keuze om te survival-en of te rodelen. Op de rivier was er de keuze voor kanoën of te kajakken. Je werd weggebracht op een afstand van 3-8 of 25 km om zelf terug te komen in de kano of kajak. Een mooie tocht door een overheersend groen berglandschap met zicht op de kastelen en de brug naar Sigulda.
Het gedeelte van de reis van Sigulda naar Riga werd per trein afgelegd. Dit was het advies wat we kregen omdat Riga per fiets bereiken gelijk stond aan fietsen over de A2 in NL. De trein bracht ons naar Centraal Riga vanwaar we fietsten naar het Riga Hotel. Een onderkomen waar gastvrijheid hoog in het vaandel staat en er een adequate oplossing gevonden werd om onze fietsen te stallen. Riga is een prachtige grote stad die vele bezienswaardigheden kent. Een verblijf van twee of meer dagen in Riga valt dan ook aan te bevelen. Wandelen langs alle bezienswaardigheden in het centrum is goed te doen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om Riga per fiets te verkennen wat erg interessant was. De gids neemt je mee naar locaties waar je zelf niet zou komen en vertelt er een mooi stukje geschiedenis bij. Zo werd er bij verschillende gebouwen vanuit de Jugendstil en Art Nouveau tijd stil gestaan. Daarnaast bestaat de optie om naar een strand nabij Riga te fietsen wat qua afstand goed te doen is. Riga zelf kent 1 lang fietspad dwars door de stad, maar voor de rest kun je je er per fiets over de andere wegen goed verplaatsen en is fietsenverhuur in de stad in opkomst.
Is getekend,
Karin en Theo”