Oekraïne & Moldavië self-drive

Uitgebreide reisinfo Oekraïne & Moldavië self-drive

Een bijzondere rondreis door Oekraïne, Moldavië én Transnistrië. Deze self-drive begint in het mooie Lviv, in het westen van Oekraïne. Je rijdt door de Karpaten en over het golvende platteland van Moldavië naar Chisinau. Hiervandaan maak je natuurlijk eerst een excursie naar het niet-erkende landje Transnistrië, voordat je doorrijdt naar de statige havenstad Odessa. Vanaf de Zwarte Zee rij je in twee dagen naar het boeiende Kiev.

Mogelijke aanpassingen:
• begin de rondreis in het Poolse Krakau. Je reist dan per trein naar Lviv waar je self-drive begint
• lever de huurauto in Odessa in en pak een vlucht, de nachttrein (leuk!) of een dagtrein naar Kiev.

Reistype: individuele reis
Reisduur: 13 dagen
Beste reistijd: april t/m oktober

Nieuwsgierig? Onderaan de pagina vind je een foto-impressie van deze reis.

Prijs vanaf: € 795,- (uitgebreide prijsinformatie).
Praktische reisinformatie en achtergronden: Oekraïne en Moldavië.
Meer informatie of een reis op maat? Wij maken graag een offerte!
Bel (030-3040031) of mail (info@blinireizen.nl) ons, of klik op de offerte-knop hieronder.
Offerte aanvraag


uitgebreide reisbeschrijving

Dag 1-2 Lviv
Je vliegt naar Lviv. Bij aankomst word je opgewacht en naar je hotel gereden. Je hebt de auto niet nodig in de stad en haalt deze daarom pas de volgende dag op.

Lviv, gelegen in het uiterste westen van het land, is zonder twijfel een van de meest charmante en sfeervolle steden van Oekraïne. De stad voelt Midden-Europees, in tegenstelling tot Odessa en Kiev, steden met een sterk Oost-Europees of Sovjet-karakter. Lviv hoorde dan ook eeuwenlang afwisselend bij het Habsburgse Rijk en bij Polen. Leopolis, Lemberg, Lvov en Lwow werd pas eind 20e eeuw Lviv.
Je kunt je verblijf in Lviv beginnen met een wandelexcursie met gids, maar de stad is ook overzichtelijk genoeg om zelf te ontdekken. In het centrum vind je vele oude kerken en koopmanshuizen en terecht staat Lviv als werelderfgoed op de Unesco-lijst. Stadsparken, brede boulevards vol bomen en een autovrij centrum maken Lviv tot een stad voor wandelaars. Voeg daarbij de vele koffiehuizen, restaurants en terrassen en het is duidelijk waarom Lviv populair is bij reizigers.
Zoals gezegd is Lviv vooral om rustig rond te wandelen. Begin op Plosja Rynok, een prachtig plein omringd door oude koopmanshuizen en beklim hier de toren van het stadshuis voor het uitzicht. Rondwandelend kom je langs tal van mooie kerken en kloosters zoals de Latijnse kathedraal, de Dominicaanse kathedraal, de Transfiguratie kathedraal en het Bernardijnen-klooster. Wij stappen zelf ook altijd binnen bij de sfeervolle Armeense kathedraal uit de 14e eeuw waar je je even in Armenië waant.
Natuurlijk is Lviv meer dan alleen kerken. Zo heb je de boekenmarkt, de Vrijheidsboulevard, het Ivan Franko-park en het prachtige operagebouw, waar vaak uitstekende uitvoeringen zijn.
Een andere bijzondere plek die nogal eens over het hoofd wordt gezien is het Lychakiv-kerkhof. Als je hier rondwandelt geven de vaak prachtige graven een goede indruk van de diverse geschiedenis van de stad.

Dag 3 Chernivtsi
Je haalt de huurauto op en begint aan je autorondreis. Het eerste deel van de rit voert over licht golvend platteland, met veel akkergrond en hier en daar bossen. Op ongeveer de helft van het aantal kilometers ligt Ivano-Frankivsk, dat in 1437 werd gesticht als het Poolse Stanislawow. Het is leuk even in het centrum rond te wandelen.
145 kilometer verder kom je aan op de plaats van bestemming van vandaag: Chernivtsi.
Deze vriendelijke provincieplaats ligt midden in de historische regio Boekavina, tegenwoordig gedeeld door Roemenië en Oekraïne. Chernivtsi was in de 19e en begin 20e eeuw een van de belangrijkste steden van het keizerrijk Oostenrijk-Hongarije. In deze periode vonden tal van nationaliteiten en minderheden een plek in de stad. Chernivtsi speelde een belangrijke rol in het onafhankelijkheidstreven van Oekraïners én Roemenen. Tot de Tweede Wereldoorlog was bijna een derde van de inwoners Joods.
De gebouwen in het centrum van de stad stammen vooral uit deze bloeiperiode van Chernivtsi. Stap vooral binnen in het prachtige universiteitsgebouw en wandel over het Teatralna-plein (Theater Plein).

Lviv – Chernivtsi: 280 km, 4 uur 30 minuten

Dag 4 Kamyanets-Podilsky
Vandaag staat er maar een korte rit op het programma. Dat geeft je dus alle tijd om nog rond te kijken in Chernivtsi voordat je in de auto stapt.

De geschiedenis van Kamyanets-Podilsky geeft een goed beeld van de geschiedenis van de regio: opgekomen als stad in Rus, het grote rijk dat rond de 11e eeuw werd bestierd vanuit Kiev; verwoest door de Mongolen; buitenpost van het Poolse rijk in de 15e eeuw; onderdeel van het Ottomaanse rijk in de 17e eeuw; Pools-Litouws in de 18e eeuw; Russisch in de 19e eeuw; vanaf 1915 achtereenvolgens in Oostenrijk-Hongaarse, Oekraïense en Poolse handen voordat het een plaats vond in de Sovjet-Unie.
En net als elders in de regio kende ook Kamyanets-Podilsky lange tijd een grote Joodse minderheid. Een deel hiervan emigreerde bijtijds naar de VS, de achterblijvers werden vermoord door de nazi’s.

De sfeervolle, oude binnenstad van Kamyanets-Podilsky is goed bewaard gebleven. Dat geldt ook voor het enorme fort, gelegen op een rots boven een zijrivier van de Dnjester.

Chernivtsi – Kamyanets-Podilsky: 85 km, 1 uur 30 min

Dag 5 Soroca
Het is tijd voor een van de minst bekende en minst bezochte landen van Europa: Moldavië.
Afhankelijk van de route die je kiest, kan je net over de grens stoppen bij Rudi, een klooster midden in de beboste heuvels van noord-Moldavië.
De eindbestemming is de stad Soroca. Aan de oever van de rivier de Dnjestr staat een indrukwekkend fort dat werd gebouwd in opdracht van Stefanus de Grote, de geliefde Moldavische vorst die overal in het land zijn sporen heeft nagelaten. Soroca is bovendien de woonplaats van de grootste zigeunergemeenschap van het land.

Kamyanets-Podilsky – Soroca: 210 km, 3 uur 15 min

Dag 6 Chisinau
Je autorondreis voert je verder naar het zuiden over het golvende platteland van Moldavië, waar akkers, weilanden en bossen elkaar afwisselen.
Een korte omweg voert naar Orheiul Vechi. Op een smalle heuvelrug in een bocht in de rivier zijn de archeologische resten gevonden van nederzettingen van vele duizenden jaren geleden. Een grottenklooster uit de 13 eeuw is nog in gebruik. Orheiul Vechi is daarmee een klein pelgrimsoord geworden.

Als je interesse hebt in wijnen moet je niet veel verder stoppen voor een bezoek aan de wijnkelders van Cricova. In de kalkstenen rotsen is 120 kilometer kelder uitgehakt die nu dienen als opslagplek voor de wijnen van de uitgestrekte Cricova-wijnvelden. Je maakt per auto een rit door de tunnels.
Natuurlijk krijg je een rondleiding door het belangrijkste deel van de wijnkelders. Hier hebben veel beroemdheden hun wijnen opgeslagen, niet alleen wijnen van Cricova maar ook andere kostbare wijnen. Denk daarbij aan mensen als de Amerikaanse vicepresident Biden, president Poetin en de Franse president Hollande. De rondleiding wordt afgesloten met een uitgebreide proeverij.
In het verleden was Moldavië de belangrijkste wijnproducent van de Sovjet-Unie en het Oostblok. Het was een periode waarin kwantiteit vaak belangrijker was dan kwaliteit. Sinds de onafhankelijkheid is het roer echter omgegooid en tegenwoordig produceert Moldavië uitstekende wijnen.

Chisinau is met een half miljoen inwoners (van de 3,4 miljoen inwoners in totaal) verreweg de grootste stad van Moldavië. De stad werd gesticht in de 15e eeuw maar uit deze periode is weinig bewaard gebleven. Het huidige Chisinau is vooral een Sovjet-stad met brede lanen en grote pleinen.
Chisinau is geen stad met grote bezienswaardigheden, wel een prettige stad met drukbezochte stadsparken, een ontspannen sfeer en een overzichtelijk centrum. Rondwandelend door het centrum en zittend in de parken krijg je een goede indruk van de stad, het land en de bewoners.

Soroca – Chisinau: 155 km, 2 uur 20 min

Dag 7 excursie Transnistrië
Een van de vreemdste en onbekendste stukjes Europa is te vinden op de oostelijke oever van de Dnjestr, de rivier die Moldavië in tweeën deelt. Toen de Sovjet-Unie uiteen viel wilden vooral de Russische bewoners van dit deel van Moldavië zich aansluiten bij Rusland. Het leidde tot een korte maar heftige burgeroorlog waarbij de separatisten zich gesteund wisten door het Russische leger dat hier gelegerd lag. Sindsdien is Transnistrië de facto onafhankelijk. Het mini-staatje wordt door (vrijwel) geen land erkend maar voert zijn eigen beleid. Men betaalt met de Transnistrische roebel, spreekt Russisch en heeft Stalin letterlijk en figuurlijk nog op zijn voetstuk laten staan.

Omdat huurauto’s niet verzekerd zijn in Transnistrië ga je vandaag per auto met chauffeur op pad.
Hoewel de grens internationaal niet als dusdanig is erkend, is de overgang tussen Moldavië en Transnistrië nog een echte, ouderwetse grensovergang: met gewapende militairen, meerdere controleposten en streng kijkende douaniers.

Je rijdt echter al snel Transnistrië binnen. De hoofdstad van Transnistrië is Tiraspol. Rondwandelend krijg je een idee van hoe het vroeger in de Sovjet-Unie geweest moet zijn. Schone, ordentelijke straten, geen reclame, veel nationalistische symbolen en standbeelden van zowel Lenin als Stalin. Het is een bijzondere ervaring om hier een paar uur door te brengen. In een warenhuis waarin je je nog helemaal in de voormalige Sovjet-Unie waande kochten we een pakje ansichtkaarten, wat posters en de Transnistrische vlag.

In de namiddag keer je terug naar Chisinau.

Chisinau – Tiraspol – Chisinau: 160 km, 2 uur 40 min

Dag 8-9 Odessa
Vandaag keer je terug naar Oekraïne. Onderweg naar de grens kan je stoppen bij het kerkje van Causeni. Een andere optie zijn de wijnhuizen in dit deel van Moldavië: Purcari is een grote en bekende producent van uitstekende wijnen, Et Cetera is een klein wijnhuis met een leuk en goed restaurantje (wel even vooraf reserveren).

De stad Odessa ligt aan de zonovergoten kusten van de Zwarte Zee. Het is een stad van statige gebouwen, schaduwrijke stadsparken, talloze terrasjes, een fonkelend blauwe baai en een ontspannen sfeer. Het is een stad waar iedereen zich direct op zijn gemak voelt.
De geschiedenis is turbulent. In 1789 gesticht door Catherina de Grote groeide de stad in korte tijd uit tot een van de mooiste en belangrijkste havensteden van de Zwarte Zee. De bevolking was ongekend divers: onder meer Russen, Kozakken, Joden, Armeniërs, Turken, Grieken, Bulgaren en Duitsers trokken naar Odessa om fortuin te maken. De stad speelde een belangrijke rol tijdens de revolutie van 1905, de burgeroorlog van 1917 tot 1923 en de Tweede Wereldoorlog.
Toch is Odessa zeker geen stad van kerken en kloosters. Een van de mooiste en fijnste plekken van de stad is de Primorksy Boulevard. Hoog boven de baai strekt zich deze door bomen omzoomde promenade uit. Dit is de plek waar de inwoners van Odessa aan het begin van de avond flaneren.
De Potemkin-trappen verbinden de boulevard met de laag gelegen haven: het toneel van een bloedbad dat Kozakken in 1905 aanrichtten onder demonstrerende arbeiders. Deze gebeurtenis werd later vereeuwigd in Eisensteins klassieke film “Pantserkruiser Potemkin”. Hierdoor zijn dit wellicht de meest beroemde trappen ter wereld.
Wat verderop staat de Opera, gebouwd in 1873. Concerten en balletten zijn hier nog steeds van hoog niveau en dus een bijzondere gelegenheid voor een avond uit.
Het Odessa Fine Art Museum is gevestigd in een van de oude paleizen van Odessa. In het prachtige gebouw hangt een uitgebreide collectie van Russische en Oekraïense kunst.
Odessa heeft haar rol als belangrijk handelscentrum deels weten te behouden. Buiten de stad ligt de grootste openluchtmarkt van Europa. Hier ontmoeten handelaren uit de voormalige Sovjet-Unie en zelfs Azië hun collega’s uit Europa.

Chisinau – Odessa: 185 km, 2 uur 55 min

Dag 10 Uman
Je rijdt vandaag het uitgestrekte binnenland van Oekraïne binnen. Rijdend door de uitgestrekte akkervelden begrijp je waarom Oekraïne altijd de graanschuur van de Sovjet-Unie werd genoemd.

Een kleine omweg brengt je naar een bijzonder museum: het Museum of Strategic Missile Forces in het plaatsje Pobuzke. Het brengt de bezoeker terug naar periode van de Koude Oorlog waarin West-Europa in angst leefde voor de nucleaire rakketten van het Rode Leger.

De bestemming van vandaag is Uman. Deze provinciestad met 100.000 inwoners staat om twee dingen bekend: het Sofiyivsky Park, een arboretum met meer dan 2.000 boom- en struiksoorten, en het graf van Rebbe Nachman, een chassidische leidsman uit de 18e eeuw. Het graf is een belangrijk bedevaartsoord voor orthodoxe joden uit de hele wereld.

Odessa – Uman: 270 km, 2 uur 55 min

Dag 11-12 Kiev
Vandaag de laatste etappe van je rondreis. Je rijdt in 3 uur naar Kiev.

Kiev is behalve de hoofdstad ook de grootste stad van Oekraïne. De stad vormt het hart van het land en toont de geschiedenis en het karakter van Oekraïne. De talloze kerken, kloosters en musea zorgen er samen met de vele cafés, restaurants, winkels en parken voor, dat een verblijf van een paar dagen eigenlijk niet voldoende is. De meeste reizigers verlaten Kiev na een paar dagen met het idee slechts een klein deel van de stad te hebben leren kennen.
We kunnen op deze plek niet alle bezienswaardigheden van Kiev noemen en beperken ons daarom tot de belangrijkste. Natuurlijk kijk je rond op Euromaidan, het centrale plein waar in november 2013 de straatprotesten tegen het regime begonnen. Vanaf het plein loopt Khreschatyk-boulevard, een brede winkelstraat. De gebouwen hier werden in 1941 door het terugtrekkende Rode Leger opgeblazen en na de oorlog herbouwd in stalinistische stijl. In de weekenden is de Khreschatyk-boulevard afgesloten voor verkeer en een grote wandelpromenade.
Een must is de Sint-Sofia-kathedraal uit 1037, gebouwd naar het voorbeeld van de Haga Sofia in Istanbul. Bedenk bij een bezoek dat De Russisch- en Oekraïense orthodoxe kerken ontstonden nadat Vladimir, vorst van Kiev, zich in 988 op de Krim liet dopen.
Op de heuvels boven de Dnjepr ligt het Kiev-Petsjersk Lavra. Dit sfeervolle kloostercomplex van kerken, grotten en musea is een belangrijk bedevaartoord voor orthodoxe christenen.
Onze persoonlijke favoriet is echter de Vladimir-kathedraal uit 1882, vanwege de prachtige muurschilderingen van beroemde schilders als Vasnetsov, Vrubel en Nestorov.
Op zomerse dagen raden we je aan naar de eilanden in de Dnjepr te gaan, waar de lokale bevolking komt ontspannen op de strandjes.
Dé excursie vanuit Kiev voert naar Tsjernobyl. De ontploffing in 1986 van deze kerncentrale heeft onze kijk op kernenergie voorgoed veranderd. Een groot gebied rond Tsjernobyl werd ontruimd en teruggegeven aan de natuur. Tijdens een (compleet veilige) excursie van 1 of 2 dagen bezoek de spookstad Pripjat, verlaten en overwoekerde dorpen en zie je, van een afstand, de plek waar 35 jaar na dato nog steeds wordt gewerkt aan het beperken van de schade van deze kernramp.

Uman – Kiev: 210 km, 2 uur 30 min

Dag 13 thuisreis
Je vliegt terug naar huis.

Top

De foto’s bij dit bericht zijn gemaakt door Blini Reizen tijdens onze reizen Oekraïne & Moldavië.

Oekraïne: Lviv (foto: Blini Reizen)

Oekraïne: Lviv

Oekraïne: Lviv (foto: Blini Reizen)

Oekraïne: Lviv

Oekraïne: Lviv (foto: Blini Reizen)

Oekraïne: Lviv

Oekraïne, Chernivtsi (foto: Blini Reizen)

Oekraïne, Chernivtsi

Oekraïne, Kamyanets-Podilsky (foto: Blini Reizen)

Oekraïne, Kamyanets-Podilsky

Moldavië: Soroca fort (foto: Blini Reizen)

Moldavië: Soroca fort

Moldavië: onderweg (foto: Blini Reizen)

Moldavië: onderweg

Moldavië: wijnhuis Et Cetera (foto: Blini Reizen)

Moldavië: wijnhuis Et Cetera

Moldavië: onderweg (foto: Blini Reizen)

Moldavië: onderweg

Moldavië: Chisinau (foto: Blini Reizen)

Moldavië: Chisinau

Moldavië: Tiraspol (foto: Blini Reizen)

Moldavië: Tiraspol

Moldavië: onderweg (foto: Blini Reizen)

Moldavië: onderweg

Moldavië: onderweg (foto: Blini Reizen)

Moldavië: onderweg

Moldavië: fort Bender (foto: Blini Reizen)

Moldavië: fort Bender

Oekraïne: Odessa (foto: Blini Reizen)

Oekraïne: Odessa

Oekraïne: Odessa (foto: Blini Reizen)

Oekraïne: Odessa

Oekraïne: Odessa (foto: Blini Reizen)

Oekraïne: Odessa

Oekraïne: Kiev (foto: Blini Reizen)

Oekraïne: Kiev

Oekraïne: Kiev (foto: Blini Reizen)

Oekraïne: Kiev

Oekraïne: Kiev (foto: Blini Reizen)

Oekraïne: Kiev