Oezbekistan & de Fann (12 dgn)

Oezbekistan & de Fann

Deze originele rondreis combineert de oude Zijderoute-steden van Oezbekistan met de spectaculaire natuur van de Fann Mountains, net over de grens met Tadzjikistan.

Deze reis is eenvoudig uit te breiden:
• Plan extra dagen in Samarkand of Buchara, zodat je deze steden op je gemak kunt verkennen.
• Maak extra dagwandelingen in de bergen. Of beter, maak een meerdaagse trektocht naar het hart van de prachtige Fann.
• Reis vanaf Khiva verder de woestijn in, op zoek naar de restanten van het Aralmeer.
• Reis vanaf Khiva verder naar het meest gesloten land ter wereld: Turkmenistan.

Reistype: individuele reis
Reisduur: 12 dagen
Beste reistijd: april t/m oktober

Prijs vanaf € 1345,- (uitgebreide prijsinformatie).
Praktische reisinformatie en achtergronden: Oezbekistan en Tadzjikistan.
Meer informatie of een reis op maat? Wij maken graag een offerte!
Bel (030-3040031) of mail (info@blinireizen.nl) ons, of klik op de offerte-knop hieronder.
Offerte aanvraag


uitgebreide reisbeschrijving

Dag 1-2 Tasjkent
Je vliegt naar Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan. Als je op de luchthaven aankomt, word je opgewacht en naar je hotel gereden. Veel vluchten komen midden in de nacht of vroeg in de ochtend aan. Natuurlijk heb je direct bij aankomst beschikking over de hotelkamer. Op dag 2 kun je Tasjkent verkennen.

Tasjkent is de hoofdstad van de jonge maar zelfbewuste republiek Oezbekistan. In het centrum voeren brede lanen langs grote goudkleurige monumenten en indrukwekkende gebouwen. De stad moet trots uitstralen en de nationale identiteit benadrukken.
Wie echter iets verder kijkt, ontdekt al snel het Sovjetkarakter van de stad. Bijvoorbeeld in de kleding en de houding van een deel van de bewoners en in de typische woonblokken. Een groot deel van de bevolking is ook nog Russisch, niet alleen een overblijfsel uit de Sovjetperiode, maar ook uit de decennia daarvoor. Toen was Tasjkent de hoofdstad van de Tsaristische provincie Turkestan.
In een verder verleden was de stad een belangrijke post op de handelsroutes tussen oost en west. Van deze periode is echter niet al teveel overgebleven, door het geweld van langstrekkende legers en vooral door een zware aardbeving in 1966. Toch is de sfeer van het oude Tasjkent nog terug te vinden, vooral op en rond Chorsu bazaar, de kleurrijke boerenmarkt.
Twee musea zijn wat Blini betreft de moeite meer dan waard: het museum van de geschiedenis van Oezbekistan is een goede introductie voor wat je later tijdens de rondreis door het land te zien krijgt; het museum der kunsten biedt een prachtig overzicht van de kunst die Oezbekistan in de loop van de vele eeuwen heeft voortgebracht.

Dag 3 Samarkand
Je verlaat Tasjkent per snelle trein. Dit is een snelle en comfortabele manier van reizen en bovendien een goede mogelijkheid Oezbekistan en de Oezbeken op een andere manier te leren kennen. Natuurlijk regelt Blini de transfers naar en vanaf het station. Het doel van de treinreis is het legendarische Samarkand.

Samarkand werd meer dan 2750 jaar geleden door de Perzen gesticht en is daarmee een van de oudste nog bewoonde steden ter wereld. De lange geschiedenis telt tal van tumultueuze momenten. Zo veroverde Alexander de Grote de stad in 329 voor Christus, kwamen in de 13e eeuw de Mongolen langs denderen en maakte de beruchte Timur Lenk Samarkand tot de hoofdstad van een van de grootste rijken aller tijden. En al die eeuwen was de stad een van de belangrijkste steden aan de Zijderoute.
Het Registan vormt het hart van de stad. Aan dit plein liggen drie prachtige madrassas (Koranscholen), met mooi versierde groenblauwe koepels die glinsteren in de zon. Een kwartiertje wandelen verderop ligt een ander hoogtepunt van Samarkand: Sha-i-Zinda. In deze dodenstad liggen de mausolea van tientallen rijke en machtige bewoners van de stad zij aan zij, de een nog mooier dan andere.
Tijdens de wandeling naar de Sha-i-Zinda passeer je de enorme Bibi-Khanym Moskee, die tussen 1399 en 1404 gebouwd werd in opdracht van Timur Lenk. Dat de moskee wat vervallen is, maakt deze des te sfeervoller.
De grote Timur Lenk zelf ligt begraven in het kleinere, maar nauwelijks minder mooie Gur-e Amir. Volgens de historici zijn tijdens zijn oorlogen meer dan 17 miljoen mensen omgekomen. Kijk naar de tombe en probeer je voor te stellen wat deze veroveraar met zijn legers teweeg heeft gebracht.
Blini wandelt graag rond op de grote, levendige Siob-bazaar, die naast de Bibi-Khanym ligt.

Je hebt op dag 3 van de reis de volledige middag voor Samarkand. Na je uitstapje naar de Tadzjiekse bergen kom je weer terug in de stad en heb je weer een volle middag. Als je meer tijd wilt hebben voor de monumenten en voor de stad kun je de reis met een dag verlengen.

Trein: 2,5 uur

Dag 4 Fann: Seven Lakes
Net ten oosten van Samarkand ligt de grens met Tadzjikistan. Twintig jaar lang was deze gesloten, tot verdriet van de lokale bevolking die de eigen familie aan de andere kant nooit meer kon zien. De grens is weer open, een mooie kans om een bezoek aan de karavaansteden te combineren met het bijzondere Tadzjikistan.

Je trekt de bergen ten zuiden van Penjikent binnen. Dit zijn de Fann bergen, een prachtig berggebied met ongerepte natuur en daarmee populair bij wandelaars en trekkers. Je volgt een onverharde weg door het nauwe dal van de Shing-rivier. Dit brengt je naar de Zeven Meren, een reeks van meren waarvan het blauw een prachtig contrast vormt met de grijsgrauwe steile berghellingen. Aan het begin van de middag bereik je dorpje Nofin, gelegen aan het 4e meer, waar je in een eenvoudige homestay overnacht. Je luncht hier en gaat weer verder, op naar nummer 5. Je wandelt van het 6e meer, Marguzor, naar het 7e, Hazorchasma, welke het meest spectaculair gelegen is. Vanaf hier rijdt de jeep je terug naar het guesthouse.

Samarkand – Nofin: 165 km, 3 uur

Dag 5-6 Fann: Artuch
Je volgt het dal van de Sing-rivier terug de moderne wereld in en neemt de hoofdweg van Penjikent naar Dushanbe. Deze laat je echter al snel weer achter je om opnieuw de bergen in te trekken. Het doel is ditmaal het dorpje Artuch en het vlakbij gelegen Artuch cottage, dat midden tussen de bergen ligt, aan het begin van verschillende wandelroutes.

Op dag 5 staat er opnieuw een wandeling op het programma. Je loopt samen met de chauffeur naar het mooi gelegen Chukurak-meer.

Ook op dag 6 trek je te voet de bergen. Je volgt de loop van een rivier naar de prachtig blauwe Kulikalon-meren. Het zicht op de omringende bergwanden is hier spectaculair. Na een picknick wandel je terug naar Artuch.

Dag 7 Samarkand
Je keert terug naar de Zerafshan-vallei en vanaf daar naar Oezbekistan. De middag is voor Samarkand. Eventueel kun je hier een extra dag plannen.

Artuch – Samarkand: 140 km, 3 uur

Dag 8-9 Buchara
Je stapt weer in de trein en trekt verder het land in. Nog geen twee uur later sta je in Buchara.
Deze middag en de volgende dag staan helemaal in het teken van de stad. Het 2500 jaar oude Buchara was net als Khiva een van de belangrijkste steden van Centraal-Azië en een belangrijke schakel van de Zijderoute. Een van de hoogtepunten is de Kalyan minaret. Toen de stad door de Mongolen werd verwoest, zou het Djengiz Khan zelf zijn geweest die zo onder de indruk was van de pracht van de toren, dat hij opdracht gaf dat deze gespaard moest blijven.
Het grote fort, de Ark genoemd, is ook een ‘must’. Gelegen op een rots heb je vanaf de muren een prachtig uitzicht. In het fort zijn verschillende stoffige maar leuke musea gevestigd.
Een persoonlijke favoriet van Blini Reizen is de Chor-Minor. Deze kleine bescheiden madrassa met vier torens ligt wat afgelegen op een pleintje midden in een woonwijk. Vergeleken met veel andere gebouwen in Buchara is het een bescheiden gebouw, maar wel van een ongekende schoonheid. Een deel van het plezier van een bezoek aan Chor-Minor is de wandeling ernaar toe. Deze voert door steegjes en langs lemen huizen. Onderweg kom je spelende kinderen en af en toe een zwaar beladen ezel tegen. Zo moet het leven in het oude Buchara zijn geweest.
Buchara is meer dan het bewonderen van oude gebouwen. Het hart van de oude stad wordt gevormd door Lyab-i-Hauz. Rond een groot waterreservoir staan de tafeltjes van theehuizen en restaurantjes. Oude bomen zorgen voor de nodige schaduw. Het is heerlijk om hier in het gezelschap van oude Oezbeken en onder het genot van meerdere potten thee een paar uur niets te zitten te doen.
Buiten de stad liggen de tombe van de soefi heilige Bakhautdin Naqshband en het zomerpaleis van de emir. Het zijn leuke bestemmingen voor een excursie. Je kunt hiervoor via Blini voor vertrek een auto met chauffeur en eventueel een gids regelen.

Trein: 2 uur

Dag 10-11 Khiva
Je reist verder per trein of per auto met chauffeur. De trein heeft hierbij onze voorkeur, maar deze rijdt helaas niet dagelijks maar om de dag. Of je nu per trein of per auto reist, je volgt weer de oude karavaanroutes door de Kyzylkum-woestijn. Ditmaal is de bestemming de derde karavaanstad van de reis: Khiva. Je komt aan het einde van de middag aan en hebt nog tijd voor een eerste wandeling door de sfeervolle straten.
Khiva was als stadstaat een van de opvolgers van de het oude rijk Khorezm (of Chorasmië), dat zich uitstrekte langs de delta van de Amu-Darya. Pas in 1924 verloor het haar onafhankelijkheid en werd onderdeel van de socialistische Sovjetrepubliek Oezbekistan.
De moderne tijd is grotendeels voorbij gegaan aan het oude centrum. De stadsmuren en vele monumenten zijn daardoor blijven staan. Nog onder de Sovjet-Unie werd begonnen met een zorgvuldige restauratie die er toe heeft geleid dat Khiva nu de meest complete en best bewaarde oude stad van Centraal-Azië is. Wandelend door Khiva kost het je weinig moeite je voor te stellen hoe het was in de tijden dat de Khans van Khiva nog regeerden over grote delen van de omliggende woestijnen en karavanen handelswaar, vaak slaven, de stad binnenbrachten en vreemdelingen hun leven niet zeker waren.
Je moet zeker gewoon doelloos ronddwalen binnen de 10 meter hoge muren van Itchan Kala, de oude stad. Maar vergeet ook alle monumenten niet: de Kuhna Ark, het fort van de Khans van Khiva, de Juma-moskee, met 218 houten pilaren, de madrassa’s, de mausolea en de paleizen. De oude stad is op haar mooist en sfeervolst in het namiddag- en ochtendlicht.

Trein: 6 uur
Auto: 6 uur

Dag 12 thuisreis
Een chauffeur rijdt je naar de luchthaven van Urgench. Daarvandaan vlieg je direct via Istanboel terug naar huis.

Auto: 1 uur

De foto’s hieronder zijn gemaakt door Blini Reizen tijdens onze eigen reizen.

Oezbekistan & de Fann: Tasjkent (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: Tasjkent

Oezbekistan & de Fann: Tasjkent (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: Tasjkent

Oezbekistan & de Fann: de metro van Tasjkent (foto: Frans van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: de metro van Tasjkent

Oezbekistan & de Fann: station Samarkand (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: station Samarkand

Oezbekistan & de Fann: Samarkand (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: Samarkand

Oezbekistan & de Fann: grensovergang naar Tadzjikistan (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: grensovergang naar Tadzjikistan

Oezbekistan & de Fann: in de Fann bergen (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: in de Fann bergen

Oezbekistan & de Fann: onderweg (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: onderweg

Oezbekistan & de Fann: 1 van de 7 Lakes (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: 1 van de 7 Lakes

Oezbekistan & de Fann: slapen in Nofin (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: slapen in Nofin

Oezbekistan & de Fann: overnachten in Artuch (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: overnachten in Artuch

Oezbekistan & de Fann: overnachten in Artuch (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: overnachten in Artuch

Oezbekistan & de Fann: wandeling naar Kulikalon (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: wandeling naar Kulikalon

Oezbekistan & de Fann: tijd voor een picknicklunch (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: tijd voor een picknicklunch

Oezbekistan & de Fann: tijd voor een picknicklunch (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: tijd voor een picknicklunch

Oezbekistan & de Fann: vertrek uit Artuch (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: vertrek uit Artuch

Oezbekistan & de Fann: egaliseren van de weg (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: egaliseren van de weg

Oezbekistan & de Fann: gedroogd fruit (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: gedroogd fruit

Oezbekistan & de Fann: honingverkoop langs de weg (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: honingverkoop langs de weg

Oezbekistan & de Fann: lunch onderweg (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: lunch onderweg

Oezbekistan & de Fann: Buchara (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: Buchara

Oezbekistan & de Fann: lokaal transport (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: lokaal transport

Oezbekistan & de Fann: Khiva (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: Khiva

Oezbekistan & de Fann: Khiva (foto: Wouter van der Meer)

Oezbekistan & de Fann: Khiva

Top