Oezbekistan & Kirgizië (16 dgn)

Oezbekistan & Kirgizië

Een unieke reis langs de hoogtepunten van Oezbekistan en Kirgizië. De tocht voert over de oude wegen van de Zijderoute. Je bezoekt legendarische steden, passeert hoge bergpassen en slaapt midden in ongerepte natuur in een traditionele yurt.

Reistype: individuele reis
Reisduur: 16 dagen
Beste reistijd: mei t/m september

Prijs vanaf: € 1750,- (uitgebreide prijsinformatie).
Praktische reisinformatie en achtergronden: Oezbekistan en Kirgizië.
Meer informatie of een reis op maat? Wij maken graag een offerte!
Bel (030-3040031) of mail (info@blinireizen.nl) ons, of klik op de offerte-knop hieronder.
Offerte aanvraag


uitgebreide reisbeschrijving

Dag 1-3 Samarkand
Je vliegt naar Samarkand. Bij aankomst op de luchthaven word je opgewacht en naar je hotel gereden.

Samarkand werd meer dan 2750 jaar geleden door de Perzen gesticht en is daarmee een van de oudste nog bewoonde steden ter wereld. De lange geschiedenis telt tal van tumultueuze momenten. Zo veroverde Alexander de Grote de stad in 329 voor Christus, kwamen in de 13e eeuw de Mongolen langs denderen en maakte de beruchte Timur Lenk Samarkand tot de hoofdstad van een van de grootste rijken aller tijden. En al die eeuwen was de stad een van de belangrijkste steden aan de Zijderoute.

Het Registan vormt het hart van de stad. Aan dit plein liggen drie prachtige madrassas (Koranscholen), met mooi versierde groenblauwe koepels die glinsteren in de zon. Een kwartiertje wandelen verderop ligt een ander hoogtepunt van Samarkand: Sha-i-Zinda. In deze dodenstad liggen de mausolea van tientallen rijke en machtige bewoners van de stad zij aan zij, de een nog mooier dan andere.
Tijdens de wandeling naar de Sha-i-Zinda passeer je de enorme Bibi-Khanym Moskee, die tussen 1399 en 1404 gebouwd werd in opdracht van Timur Lenk, door de vele ambachtslieden die hij van zijn veroveringen meevoerde naar Tasjkent. Dat de moskee wat vervallen is, maakt deze des te sfeervoller.

De grote Timur Lenk zelf ligt begraven in het kleinere, maar nauwelijks minder mooie Gur-e Amir. Volgens de historici zijn tijdens zijn oorlogen meer dan 17 miljoen mensen omgekomen. Kijk naar de tombe en probeer je voor te stellen wat deze veroveraar met zijn legers teweeg heeft gebracht.
Maar vergeet door de vele monumenten vooral niet dat Samarkand een levende stad is. Blini wandelt graag rond op de grote, levendige Siob-bazaar, die naast de Bibi-Khanym ligt. Hier zie je het dagelijkse leven in het huidige Oezbekistan.

Overweeg een excursie te maken naar Shakhrisabz, de geboorteplaats van de beruchte Timur-Lenk. Het is nu een slaperig stadje, maar de grote, vervallen monumenten herinneren aan andere tijden. De excursie is mogelijk op dag 3 maar natuurlijk kun je de reis ook met een dag verlengen. Blini kan hiervoor vervoer en eventueel een gids regelen.

Dag 4-5 Buchara
In de ochtend stap je in de trein. Dit is een leuke en comfortabele manier van reizen die je de kans geeft het land en de bewoners op een andere manier te leren kennen. Na een kleine twee uur kom je aan in de tweede van de roemruchte karavaansteden van Oezbekistan: Buchara!

Deze middag en de volgende dag staan helemaal in het teken van Buchara. De 2500 jaar oude stad Buchara was net als Khiva een van de belangrijkste steden van Centraal-Azië en een belangrijke schakel van de Zijderoute. Een van de hoogtepunten van de oude stad is Kalyan minaret. Toen de stad door de Mongolen werd verwoest, zou het Djengiz Khan zelf zijn geweest die zo onder de indruk was van de pracht van de toren, dat hij opdracht gaf dat deze gespaard moest blijven.
Het grote fort, de Ark genoemd, is ook een ‘must’. Gelegen op een rots boven de stad heb je vanaf de muren een prachtig uitzicht. In het fort zijn verschillende stoffige maar leuke musea gevestigd.
Een persoonlijke favoriet van Blini Reizen is de Chor-Minor. Deze kleine bescheiden madrassa met vier torens ligt wat afgelegen op een pleintje midden in een woonwijk. Vergeleken met veel andere gebouwen in Buchara is het een bescheiden gebouw, maar wel van een ongekende schoonheid. Een deel van het plezier van een bezoek aan de Chor-Minor is de wandeling er naar toe. Deze voert door steegjes en langs lemen huizen. Onderweg kom je spelende kinderen en af en toe een zwaar beladen ezel tegen. Zo moet het leven in het oude Buchara zijn geweest.
Buchara is meer dan het bewonderen van oude gebouwen. Het hart van de oude stad wordt gevormd door Lyab-i-Hauz. Rond een groot waterreservoir staan de tafeltjes van theehuizen en restaurantjes. Oude bomen zorgen voor de nodige schaduw. Het is heerlijk om hier in het gezelschap van oude Oezbeken en onder het genot van meerdere potten thee een paar uur niets te zitten te doen.

Buiten de stad liggen de tombe van de soefi-heilige Bakhautdin Naqshband en het zomerpaleis van de emir. Het zijn leuke bestemmingen voor een excursie. Je kunt hiervoor via Blini voor vertrek een auto met chauffeur en eventueel een gids regelen.

Samarkand – Buchara: 2 uur trein

Dag 6-7 Khiva
Je reist verder per trein of per auto met chauffeur. De trein heeft hierbij onze voorkeur maar deze rijdt niet dagelijks maar om de dag. Doel is de oude handelsstad Buchara. Je komt aan het einde van de middag aan en hebt nog tijd voor een eerste wandeling door de sfeervolle straten van de stad. Deze tocht voert je door de uitgestrekte Kyzylkum woestijn, in het spoor van oude karavanen.

Khiva was als stadstaat een van de opvolgers van de het oude rijk Khorezm (of Chorasmië), dat zich uitstrekte langs de delta van de Amu-Darya. Pas in 1924 verloor de stad haar onafhankelijkheid en werd onderdeel van de socialistische Sovjet-Republiek Oezbekistan.
De moderne tijd is grotendeels voorbij gegaan aan het oude centrum. De stadsmuren en vele monumenten zijn daardoor blijven staan. Nog onder de Sovjet-Unie werd begonnen met een zorgvuldige restauratie die er toe heeft geleid dat Khiva nu de meest complete en best bewaarde oude stad van Centraal-Azië is. Wandelend door Khiva kost het je weinig moeite je voor te stellen hoe het was in de tijden dat de Khans van Khiva nog regeerden over grote delen van de omliggende woestijnen, karavanen handelswaar (vaak slaven) de stad binnen brachten en vreemdelingen hun leven niet zeker waren.

Je moet zeker gewoon doelloos ronddwalen binnen de 10 meter hoge muren van Itchan Kala, de oude stad. Maar vergeet ook alle monumenten niet: de Kuhna Ark, het fort van de khan’s van Khiva, de Juma-moskee, met 218 houten pilaren, de madrassas, de mausolea en de paleizen. De oude stad is op haar mooist en sfeervolst in het namiddag- en ochtendlicht.

Buchara – Khiva: 7 tot 8 uur rijden

Dag 8 Tasjkent
Een korte rit brengt je naar de stad Urgench. Hiervandaan vlieg je naar de hoofdstad van Oezbekistan: Tasjkent.

Een alternatief voor de binnenlandse vlucht is de nachttrein, een bijzondere manier van reizen die je het land en de bewoners op een andere manier doet leren kennen. Je reist comfortabel in een 2- of 4-persoonsslaapcoupé.

Tasjkent is de hoofdstad van de jonge maar zelfbewuste republiek Oezbekistan. In het centrum voeren brede lanen langs grote goudkleurige monumenten en indrukwekkende gebouwen. De stad moet trots uitstralen en de nationale identiteit benadrukken.
Wie echter iets verder kijkt, ontdekt al snel het Sovjetkarakter van de stad. Bijvoorbeeld in de kleding en de houding van een deel van de bewoners en in de typische woonblokken. Een groot deel van de bevolking is ook nog Russisch, niet alleen een overblijfsel uit de Sovjetperiode, maar ook uit de decennia daarvoor. Toen was Tasjkent de hoofdstad van de Tsaristische provincie Turkestan.
In een verder verleden was de stad een belangrijke post op de handelsroutes tussen oost en west. Van deze periode is echter niet al teveel overgebleven, door het geweld van langstrekkende legers en vooral door een zware aardbeving in 1966. Toch is de sfeer van het oude Tasjkent nog terug te vinden, vooral op en rond Chorsu bazaar, de kleurrijke boerenmarkt.
Twee musea zijn wat Blini betreft de moeite meer dan waard: het museum van de geschiedenis van Oezbekistan is een goede introductie voor wat je later tijdens de rondreis door het land te zien krijgt; het museum der kunsten biedt een prachtig overzicht van de kunst die Oezbekistan in de loop van de vele eeuwen heeft voortgebracht.

Khiva – Urgench: 0,5 rijden
Urgench – Khiva: 1 uur vliegen

Dag 9 Bishkek
Je stapt weer in het vliegtuig voor een korte vlucht naar het tweede land van deze rondreis: Kirgizië.

Een alternatief voor deze vlucht is een reis over land, door de Fergana-vallei en via Osh. Het betekent meer uren in de auto maar ook een blik op weinig bezochte plekken van Oezbekistan en Kirgizië.

Bishkek is de hoofdstad van Kirgizië en met meer dan een miljoen inwoners ook verreweg de grootste stad. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de steden van buurland Oezbekistan, is Bishkek geen oude stad. Pas laat in de 19e eeuw onder Russisch bewind groeide de nederzetting uit tot een echte stad. Vrijwel alle bezoekers aan Kirgizië komen vroeg of laat in Bishkek. Hier ligt de enige echte internationale luchthaven en ook treinen van en naar Rusland vertrekken hier vandaan.
Hoewel Bishkek op 800 meter hoogte ligt, kan het in de zomer toch warm zijn (30-35 graden). Maar je vindt er veel parken en vaak worden straten omzoomd door bomen die voor de nodige schaduw zorgen.
Erg veel bezienswaardigheden heeft de stad niet te bieden. Er zijn enkele interessante musea (het Historisch Museum, het museum voor Modern Art, het Frunze Huis) en de Osh Bazaar en het centrale plein zijn interessante plekken om te bezoeken. Maar het is prettig om hier rond te wandelen en mensen te kijken. Kirgiziërs en etnische Russen zijn al snel in het straatbeeld te herkennen.

Tasjkent – Bishkek: 1 uur vliegen

Dag 10 Chon-Kemin
Je verlaat Bishkek, per auto met chauffeur (en eventueel met gids) of in een huurauto. Het is een comfortabele en flexibele manier van reizen.
Tachtig kilometer ten oosten van Bishkek staat de Burana-toren. Dit monument stamt uit de 11e eeuw en is een restant van een moskee met minaret. Hier heeft in de middeleeuwen de grote stad Balasagun gelegen, de hoofdstad van de Karachiden. Balasagun is verdwenen, hoe dat komt weet men nog steeds niet met zekerheid te vertellen. In dezelfde vallei zijn veel kunstvoorwerpen van de Scythen gevonden. De Burana-toren is een interessante tussenstop op weg van Bishkek naar Issyk-Kul of Song-Kul.
Je trekt de bergen in en bereikt het natuurgebied Chon-Kemin. Hier slaap je een nacht midden in de natuur. Reizigers die houden van wandelen of paardrijden raden we aan hier een extra dag te plannen. Bij Chon-Kemin start een meerdaagse trektocht die door de bergen naar de oevers van Issyk-Kul voert. Informeer eventueel naar de mogelijkheden.

Bishkek- Chon-Kemin: 160 km – 3-4 uur

Dag 11 Karakol
Je keert terug naar de hoofdweg en duikt hier de nauwe kloof van de Chuy-rivier in. Als de bergwanden wijken heb je Issyk-Kul bereikt. ‘Kul’ betekent ‘meer’ en het uitgestrekte Issyk-Kul vormt het hart van Kirgizië. Met een lengte van 170 kilometer en een breedte van 70 kilometer is Issyk-Kul het op een na grootste bergmeer ter wereld (na het Peruaans-Boliviaanse Titicaca-meer). Het prachtige blauw van het meer wordt aan alle zijden begrensd door bergtoppen, waarvan veel met sneeuw bedekt.

De tocht voert verder langs de oevers van het meer, altijd met zicht op de besneeuwde toppen van de Centraal-Aziatische bergketens Kungei Ala Too en Terskey Ala Too. Je komt door kleine dorpjes op vruchtbare grond.

Karakol is een oude Russische nederzetting, met oude, houten huizen langs brede, stille straten. Hier moet je zeker even gaan kijken bij de Dungan Moskee, van het Dungan-volk dat oorspronkelijk uit China komt, en de grote houten Russisch orthodoxe kathedraal.
Niet ver buiten Karakol ligt het boeiende museum van Przewalski, een van de grote Russische ontdekkingsreizigers.
Als je op zondag in Karakol bent, moet je natuurlijk naar de markt. Mensen uit de hele omgeving komen hier op af, voor het kopen en verkopen van vee en andere spullen, voor het maken van een praatje en voor het drinken van een borrel.

Als je wat meer te weten wilt komen van de cultuur van de Dungan’s is een korte kookcursus een leuk idee. Bij een lokale familie leer je in een uur de traditionele lagman maken, een heerlijke soep van dikke noedels. Je kunt dit voor vertrek via Blini boeken.

De bergen ten zuiden van Karakol lenen zich uitstekend voor meerdaagse wandeltochten. Je trekt dan met een gids en dragers de bergen in. Onderweg kampeer je of overnacht je in vaste tentenkampen. Vraag ons naar de mogelijkheden.

Chon Kemin – Karakol: 350 km – 6 uur rijden

Dag 12 Bokonbayevo
In de ochtend vertrek je weer uit het stadje. Je klimt omhoog naar de prachtige vallei van Djeti-Oguz. Alpenweiden, snelstromende riviertjes, dichte bossen en altijd omringd door besneeuwde toppen. Het is een prachtige plek voor een flinke wandeling.

Hierna keer je terug naar de oevers van het Issyk-kul. Daar verlaat je al snel de hoofdweg om de bijzondere Skazka canyon binnen te rijden. Dan rijd je verder tot het vriendelijke dorpje Bokonbayevo, hier overnacht je in een leuke homestay. Als je wat tijd over hebt kun je Bokonbayevo te voet verder verkennen. Een duik in het meer is natuurlijk ook een optie.

In Bokonbayevo wonen nog mensen die in eeuwenoude traditie jagen met adelaars. Het is mogelijk voor vertrek een demonstratie te boeken.

Karakol – Djety-Oguz – Bokonbaevo: 170 km – 3,5 uur rijden

Dag 13-14 Son-Kul
Je volgt de rustige weg langs de zuidelijke oever van Issyk-Kul. Je hebt onderweg constant zicht op de blauwe wateren en de witte bergtoppen. Als je aan de westpunt van het langgerekte meer aankomt, ben je ook snel bij de hoofdweg die van China naar Bishkek loopt. Stel je hierbij geen drukke snelweg voor. De grensovergang met China ligt hoog in de bergen, er rijden maar een paar bussen per week en de grensposten zijn in de weekenden gesloten.

Je rijdt even richting China maar draait al snel weer snel de bergen in. Een onverharde weg brengt je uiteindelijk naar de oevers van Song-Kul, een spectaculair gelegen helder blauw meer omringd door groene berghellingen. Op 3000 meter hoogte is de lucht altijd helder en is de sterrenhemel ongekend.

Je overnacht in een yurt, de traditionele vilten tent van de nomaden. Dat betekent onder eenvoudige omstandigheden, maar ook een kennismaking met het eeuwenoude bestaan van de Kirgizische herders. Overdag kun je wandelen, paardrijden en genieten van de indrukwekkende omgeving.

Bokonbaevo – Son-Kul: 265 km – 6,5 uur rijden

Dag 15 Bishkek
Je keert terug naar de bewoonde wereld en rijdt terug naar de hoofdstad. Daar heb je nog een laatste avond.

Son-Kul – Bishkek: 350 km – 7,5 uur rijden

Dag 16 thuisreis
Je wordt naar de luchthaven gereden en vertrekt naar huis.

Top