Oezbekistan & Turkmenistan II

Oezbekistan & Turkmenistan (uitgebreid)

Tijdens deze complete rondreis maak je kennis met twee van de meest boeiende landen van Centraal-Azië: Oezbekistan en Turkmenistan. Ondanks de gedeelde geschiedenis en cultuur bestaan er grote verschillen tussen wat beide landen de reiziger te bieden hebben. Oezbekistan bezit met de drie historische steden Khiva, Buchara en Samarkand drie parels die hoogtepunten vormen van iedere reis.
Turkmenistan stelt daar de indrukwekkende natuur van haar woestijnen en bergen tegenover. Liefhebbers van geschiedenis en archeologie kunnen hun hart ophalen in Kunya Urgench en Merw. Bovendien is de witmarmeren hoofdstad Ashgabat een van de meest absurde en fascinerende steden ter wereld. Toch is voor veel mensen het echte hoogtepunt van een reis door Turkmenistan de gastvrije bevolking.
Tijdens de reis door Turkmenistan kampeer je een nacht in de woestijn. Een overnachting midden in de leegte van de Turkmeense natuur is een bijzondere ervaring. Voor alle kampeerspullen wordt gezorgd. Verder slaap je een nacht in een homestay en een nacht in een pelgrims huis. De voorzieningen hier zijn eenvoudig. Als je comfortabeler wilt reizen kan het schema zo worden aangepast dat de kampeernachten vervallen maar je toch niets mist van al het bijzondere dat deze rondreis heeft te bieden.

Blini Reizen regelt bij deze rondreis door Oezbekistan de hotels en al het vervoer van plaats naar plaats. Je kunt de steden op eigen gelegenheid verkennen maar Blini kan ook individuele stadsexcursies met gids regelen.

Reistype: individuele reis
Reisduur: 17 dagen
Beste reistijd: april t/m juni en september t/m oktober

Prijs vanaf: € 1975,- (uitgebreide prijsinformatie).
Praktische reisinformatie en achtergronden: Oezbekistan en Turkmenistan.
Meer informatie of een reis op maat? Wij maken graag een offerte!
Bel (030-3040031) of mail (info@blinireizen.nl) ons, of klik op de offerte-knop hieronder.
Offerte aanvraag


uitgebreide reisbeschrijving

Dag 1-2 Tasjkent
Je vliegt naar Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan. Als je op de luchthaven aankomt, word je opgewacht en naar je hotel gereden. Veel vluchten komen in midden in de nacht of vroeg in de ochtend aan. Natuurlijk heb je direct bij aankomst beschikking over de hotelkamer. Op dag 2 kun je Tasjkent verkennen.

Tasjkent is de hoofdstad van de jonge maar zelfbewuste republiek Oezbekistan. In het centrum voeren brede lanen langs grote goudkleurige monumenten en indrukwekkende gebouwen. De stad moet trots uitstralen en de nationale identiteit benadrukken.
Wie echter iets verder kijkt, ontdekt al snel het Sovjetkarakter van de stad. Bijvoorbeeld in de kleding en de houding van een deel van de bewoners en in de typische woonblokken. Een groot deel van de bevolking is ook nog Russisch, niet alleen een overblijfsel uit de Sovjetperiode, maar ook uit de decennia daarvoor. Toen was Tasjkent de hoofdstad van de Tsaristische provincie Turkestan.
In een verder verleden was de stad een belangrijke post op de handelsroutes tussen oost en west. Van deze periode is echter niet al teveel overgebleven, door het geweld van langstrekkende legers en vooral door een zware aardbeving in 1966. Toch is de sfeer van het oude Tasjkent nog terug te vinden, vooral op en rond Chorsu bazaar, de kleurrijke boerenmarkt.
Twee musea zijn wat Blini betreft de moeite meer dan waard: het museum van de geschiedenis van Oezbekistan is een goede introductie voor wat je later tijdens de rondreis door het land te zien krijgt; het museum der kunsten biedt een prachtig overzicht van de kunst die Oezbekistan in de loop van de vele eeuwen heeft voortgebracht.

Dag 3 Khiva
Je vliegt in de ochtend naar de stad Urgench, in het westen van land. Een chauffeur rijdt je vervolgens in een uurtje naar Khiva, de eerste van de drie beroemde Zijderoute-steden die je tijdens deze rondreis aandoet.

Khiva was als stadstaat een van de opvolgers van de het oude rijk Khorezm (of Chorasmië), dat zich uitstrekte langs de delta van de Amu-Darya. Pas in 1924 verloor de stad haar onafhankelijkheid en werd onderdeel van de socialistische sovjet-republiek Oezbekistan.
De moderne tijd is grotendeels voorbij gegaan aan het oude centrum. De stadsmuren en vele monumenten zijn daardoor blijven staan. Nog onder de Sovjet-Unie werd begonnen met een zorgvuldige restauratie die er toe heeft geleid dat Khiva nu de meest complete en best bewaarde oude stad van Centraal-Azië is. Wandelend door Khiva kost het je weinig moeite je voor te stellen hoe het was in de tijden dat de Khans van Khiva nog regeerden over grote delen van de omliggende woestijnen, karavanen handelswaar, vaak slaven, de stad binnen brachten en vreemdelingen hun leven niet zeker waren.

Je moet zeker gewoon doelloos ronddwalen binnen de 10 meter hoge muren van Itchan Kala, de oude stad. Maar vergeet ook alle monumenten niet: de Kuhna Ark, het fort van de khan’s van Khiva, de Juma-moskee, met 218 houten pilaren, de madrassas, de mausolea en de paleizen. De oude stad is op haar mooist en sfeervolst in het namiddag- en ochtendlicht.

Vliegtuig: 1,5 uur
Auto: 1 uur

Dag 4 Kunya Urgench & Dashoguz
Khiva ligt niet ver van Turkmenistan. Een auto met chauffeur brengt je naar de grens. Hier staat zijn Turkmeense collega op je te wachten.
De rondreis door Turkmenistan begint met een bezoek aan de ruïnes van Kunya Urgench. Dit was ooit een belangrijk centrum langs de Zijderoute. De hoogtijdagen lagen in de 11e eeuw. Maar zoals zoveel steden in dit deel van de wereld had Kunya Urgench te lijden onder de nodige invasies: Seljuken, Mongolen en de legers van Timur-Lenk legden de stad in as. Het was echter pas definitief voorbij voor Kunya Urgench toen de loop van de rivier Amu Darya verschoof naar het noorden.
Over een groot terrein zijn monumenten van de glorietijd van de stad te vinden: een minaret van 60 meter hoog en verschillende mausolea. Een deel van het plezier van een wandeling langs de oude, vervallen bouwwerken zijn de Turkmeense bezoekers.
Je overnacht in de stad Dashoguz, in het noorden van Turkmenistan.

Dag 5 Turkmenbashi & Awaza
In de ochtend vlieg je vanaf Dashoguz naar de havenstad Turkmenbashi. Bij aankomst word je opgewacht door de chauffeur die je de komende dagen zal rondrijden per 4×4 jeep.
Turkmenbashi is het vroegere Krasnodar, de havenstad die de Russen stichtten als uitvalsbasis voor hun verovering van Centraal-Azië. Het is nu een wat rommelige stad waar de markt en de Russisch-orthodoxe kerk zeker de moeite van een bezoek waard zijn.
Je overnacht echter in Awaza, het nieuwe strandresort dat nog steeds sterk uitbreidt. Zeker vijftien 5*****-hotels liggen langs het lange strand. Ook als het weer niet uitnodigt tot een duik in zee is dit een fijne plek om even uit te rusten.

Dag 6 Yangikala
Je trekt de woestijnen van Turkmenistan in. De 4×4 rijdt je over kaarsrechte, golvende gravelwegen het niets in. Het doel zijn de cañons van Yangikala. Het is een onwerkelijk landschap van grillige rotsformaties en eindeloze vlaktes, alles in een wilde schakering van kleurenvarianten van rood, roze, zwart, wit en grijs.
Nadat je de cañons van Yangikala uitgebreid hebt verkend, vervolg je je weg naar Gozli Aata. Midden in de woestijnen ligt de tombe van deze sufi-geleerde. Ondanks zijn geïsoleerde ligging is het een van de belangrijkste pelgrimsbestemmingen van Turkmenistan. Bij de tombe ligt een begraafplaats met tientallen honderden jaren oude graven. Eenvoudige lage huizen verschaffen onderdak aan de pelgrims. Je overnacht in een van de kamers of, als het warm is, op het grote, open maar overdekte dak van het huis. De toiletvoorzieningen zijn hier erg eenvoudig. Het is ook mogelijk te kamperen bij de cañons van Yangikala, midden in de leegte van de natuur.

Dag 7 Balkanabad
In de ochtend rijd je door de onherbergzame maar mooie natuur van de Balkan-bergen. Je ervaart weer de uitgestrekte leegte van Turkmenistan.
In de middag kom je weer in de bewoonde wereld bij de stad Balkanabad. Gesticht in de 19e eeuw door de Russen met het oog op de olie die hier werd gewonnen, is het nu het centrum van de omvangrijke Turkmeense olie-industrie. Balkanabat is een prettige stad zonder dat er veel is te zien. Na de nacht in het eenvoudige pelgrimshuis of kamperen slaap je nu weer in een prima hotel.

Dag 8 Karakala
Na de moderne wereld van Balkanabad trek je weer de natuur in. Een rit door de woestijn brengt je aan de voet van de Kopet-Dag bergen. Hier liggen de overblijfselen van Dehistan, ooit weer een belangrijke stad langs de Zijderoute. Dehistan heeft zo’n 2500 jaar bestaan. Rond de 10e eeuw was de stad het middelpunt van een uitgestrekte oase die werd gevoed door een ingenieus irrigatiesysteem. Aan het eind van de 14 eeuw ging het mis met de irrigatie en niet veel later werd de stad verlaten. Als je nu uitkijkt over de grauwe onherbergzame vlakte is het moeilijk voor te stellen dat het hier ooit groen en dichtbevolkt was.
In de middag rijdt je de Kopet-Dag binnen. De weg voert je door kloven waar het groen op en rond de rivierbeddingen prachtig contrasteert met de roodgrijze bergen. Dit deel van het gebergte wordt beschermd door het Karakala natuurgebied. De bergen en dalen van dit gebied vormen een van de weinige plaatsen waar de Perzische luipaard nog voorkomt. Je kampeert midden in de natuur.

Dag 9-10 Kopet Dag & Ashgabat
De weg leidt verder naar het oosten over een golvende hoogvlakte. Alleenstaande bomen, kleine bosjes en dorpjes wisselen elkaar af. Het is een landschap dat geen moment verveelt.
Aan het einde van de ochtend rijdt je het grote dorp Nohur binnen. Als je hier rondwandelt, proef je de sfeer van het plattelandsleven in Turkmenistan. Vergeet zeker niet het kerkhof met de bijzonder versierde graven te bezoeken.
In de middag verlaat je de bergen en kom je bij de hoofdweg die langs de zuidelijke rand van de uitgestrekte Karakum-woestijn loopt. Deze brengt je naar de hoofdstad van Turkmenistan.

Het contrast tussen de woestijnen en bergen enerzijds en Ashgabat anderzijds is groot. De nieuwe hoofdstad van Turkmenistan is opgebouwd met inkomsten uit olie en gas en voelt onwerkelijk aan. Brede, lege boulevards voeren langs enorme witmarmeren paleizen. Grote fonteinen en tienduizenden geplante bomen doen de omringende woestijnen vergeten. Megalomane monumenten benadrukken de glorie van dit nieuwe land en haar leiders.
Het beeld in de oude wijken van de stad is anders, met onder meer veel Sovjet-architectuur en drukke markten.
Wij raden aan in ieder geval een wandeling te maken door Onafhankelijkheidspark, het nationale museum te bezoeken en een rondrit te maken langs onder meer het reuzenrad, het Akhalteke Monument en de Ertogrul Ghazi moskee. Dit geeft je een goede indruk van de nieuwe stad. Heel anders, maar niet minder leuk zijn de Russisch-orthodoxe kerk en de verschillende bazaars. Als deze werkt is ook een tochtje met de kabelbaan de bergen in een absolute aanrader.
Als je op zondag in de stad bent, moet je in ieder geval ook de grote weekmarkt bezoeken. Deze wordt net buiten de stad gehouden.

Dag 11 Mary & Buchara
Een korte ochtendvlucht brengt je over de woestijn naar het oosten. Mary beschikt over een kleurrijke en leuke zondagmarkt. Maar de echte “claim to fame” van deze stad is Merw, dat ooit de trotse bijnaam droeg van “Koningin van de Wereld”. In het verleden was het een van de belangrijkste steden van Centraal-Azië en langs de Zijderoute. In de 12 eeuw was het zelfs enige tijd de grootste stad ter wereld. Maar in 1221 stuurde Djengiz Khan zijn zoon Tolui en dat betekende het einde van de stad en 300.000 inwoners. Merv staat nu op de Unesco-lijst en is de meest indrukwekkende en interessante van de oude steden van Turkmenistan. Van de stad zelf is niet veel meer over dan enkele mausolea en de restanten van dikke muren. Maar de uitgestrektheid van het terrein imponeert, net als het idee dat er nu slechts geiten en kamelen grazen op wat ooit de grootste stad ter wereld was…
In de middag word je naar de grens met Oezbekistan gereden. Hier staat een Oezbeekse chauffeur je op te wachten om je verder te brengen naar Buchara.

Dag 12-13 Buchara
De volgende dagen staan helemaal in het teken van Buchara. De 2500 jaar oude stad Buchara was net als Khiva een van de belangrijkste steden van Centraal-Azië en een belangrijke schakel van de Zijderoute. Een van de hoogtepunten van de oude stad is Kalyan minaret. Toen de stad door de Mongolen werd verwoest, zou het Djengiz Khan zelf zijn geweest die zo onder de indruk was van de pracht van de toren, dat hij opdracht gaf dat deze gespaard moest blijven.

Het grote fort, de Ark genoemd, is ook een ‘must’. Gelegen op een rots boven de stad heb je vanaf de muren een prachtig uitzicht. In het fort zijn verschillende stoffige maar leuke musea gevestigd.
Een persoonlijke favoriet van Blini Reizen is de Chor-Minor. Deze kleine bescheiden madrassa met vier torens ligt wat afgelegen op een pleintje midden in een woonwijk. Vergeleken met veel andere gebouwen in Buchara is het een bescheiden gebouw, maar wel van een ongekende schoonheid. Een deel van het plezier van een bezoek aan de Chor-Minor is de wandeling er naar toe. Deze voert door steegjes en langs lemen huizen. Onderweg kom je spelende kinderen en af en toe een zwaar beladen ezel tegen. Zo moet het leven in het oude Buchara zijn geweest.
Buchara is meer dan het bewonderen van oude gebouwen. Het hart van de oude stad wordt gevormd door Lyab-i-Hauz. Rond een groot waterreservoir staan de tafeltjes van theehuizen en restaurantjes. Oude bomen zorgen voor de nodige schaduw. Het is heerlijk om hier in het gezelschap van oude Oezbeken en onder het genot van meerdere potten thee een paar uur niets te zitten te doen.
Buiten de stad liggen de tombe van de soefi-heilige Bakhautdin Naqshband en het zomerpaleis van de emir. Het zijn leuke bestemmingen voor een excursie. Je kunt hiervoor via Blini voor vertrek een auto met chauffeur en eventueel een gids regelen.

Dag 14-16 Samarkand
Je verlaat Buchara per trein. Dit is een snelle en comfortabele manier van reizen en bovendien een goede mogelijkheid Oezbekistan en de Oezbeken op een andere manier te leren kennen. Natuurlijk regelt Blini de transfers naar en vanaf het station. Het doel van de treinreis is het legendarische Samarkand.

Samarkand werd meer dan 2750 jaar geleden door de Perzen gesticht en is daarmee een van de oudste nog bewoonde steden ter wereld. De lange geschiedenis telt tal van tumultueuze momenten. Zo veroverde Alexander de Grote de stad in 329 voor Christus, kwamen in de 13e eeuw de Mongolen langs denderen en maakte de beruchte Timur Lenk Samarkand tot de hoofdstad van een van de grootste rijken aller tijden. En al die eeuwen was de stad een van de belangrijkste steden aan de Zijderoute.

Het Registan vormt het hart van de stad. Aan dit plein liggen drie prachtige madrassas (Koranscholen), met mooi versierde groenblauwe koepels die glinsteren in de zon. Een kwartiertje wandelen verderop ligt een ander hoogtepunt van Samarkand: Sha-i-Zinda. In deze dodenstad liggen de mausolea van tientallen rijke en machtige bewoners van de stad zij aan zij, de een nog mooier dan andere.
Tijdens de wandeling naar de Sha-i-Zinda passeer je de enorme Bibi-Khanym Moskee, die tussen 1399 en 1404 gebouwd werd in opdracht van Timur Lenk, door de vele ambachtslieden die hij van zijn veroveringen meevoerde naar Tasjkent.. Dat de moskee wat vervallen is, maakt deze des te sfeervoller.
De grote Timur Lenk zelf ligt begraven in het kleinere, maar nauwelijks minder mooie Gur-e Amir. Volgens de historici zijn tijdens zijn oorlogen meer dan 17 miljoen mensen omgekomen. Kijk naar de tombe en probeer je voor te stellen wat deze veroveraar met zijn legers teweeg heeft gebracht.
Maar vergeet door de vele monumenten vooral niet dat Samarkand een levende stad is. Blini wandelt graag rond op de grote, levendige Siob-bazaar, die naast de Bibi-Khanym ligt. Hier zie je het dagelijkse leven in het huidige Oezbekistan.

Overweeg een excursie te maken naar Shakhrisabz, de geboorteplaats van de beruchte Timur-Lenk. Het is nu een slaperig stadje, maar de grote, vervallen monumenten herinneren aan andere tijden. De excursie is mogelijk op dag 15 of 16 maar natuurlijk kun je de reis ook met een dag verlengen. Blini kan hiervoor natuurlijk vervoer en eventueel een gids regelen.

Trein: 1,5 uur

Dag 17 thuisreis
Je vliegt terug naar huis.

Top