Pamir Highway (16 dagen)

Pamir Highway

Het Dak van de Wereld: de Pamir Highway

Een ontdekkingstocht over de Pamir Highway door de adembenemende en indrukwekkende natuur van het Pamir-gebergte. Volg met deze individuele rondreis door Tadzjikistan het spoor van oude karavanen en ervaar onderweg de cultuur en gastvrijheid van de Pamiri.

Je reist in 16 dagen van Dushanbe naar Bishkek. Tijdens deze tocht reis je per jeep met chauffeur. Tegen een meerprijs reist er een gids met je mee. Buiten de steden overnacht je afwisselend in hotels, bij lokale families of in yurts. Dit is een prachtige manier om het land en de gastvrije bevolking beter te leren kennen. Maar sanitair en andere voorzieningen zijn eenvoudig, soms erg eenvoudig. Alle maaltijden tijdens de tocht zijn inbegrepen.

Een deel van de reis langs de Pamir Highway voert over grote hoogte. Je passeert verschillende passen van tot wel 4655 meter en slaapt ook enkele nachten ruim boven de 3000 meter. Hoewel de reis zo is opgebouwd dat je kunt wennen, krijgen sommige reizigers toch last van een milde vorm van hoogteziekte: lichte hoofdpijn en misselijkheid die na een nachtje weer is verdwenen. Als de klachten niet verdwijnen wordt doorgereden naar lager gelegen gebieden, zodat de oorzaak van de problemen wordt weggenomen.

In de reis zijn verschillende dagwandelingen opgenomen. Deze zijn niet al te lang en technisch niet moeilijk, maar kunnen door de hoogte wel zwaar zijn. Het is echter altijd mogelijk om in overleg met de gids het programma aan te passen en de wandeling in te korten of te schrappen.

De soms eenvoudige voorzieningen, de hoogte, de wandelingen, de lange afstanden over onverharde wegen maken dit een vrij zware reis. De beloning is er echter naar: een ontdekkingstocht door een van de mooiste en meest ongerepte gebieden ter wereld.

Reistype: individuele reis
Reisduur: 16 dagen
Beste reistijd: mei t/m oktober

Prijs vanaf: € 1795,- (uitgebreide prijsinformatie)
Praktische reisinformatie en achtergronden: Tadzjikistan en Kirgizië.
Meer informatie of een reis op maat? Wij maken graag een offerte!
Bel (030-3040031) of mail (info@blinireizen.nl) ons, of klik op de offerte-knop hieronder.
Offerte aanvraag


uitgebreide reisbeschrijving

Dag 1-2 Dushanbe
Je vertrekt aan het eind van de middag en komt diezelfde nacht aan in Dushanbe, de hoofdstad van Tadzjikistan. Op dag 2 heb je tijd voor de hoofdstad.

Dushanbe ligt op 800 meter hoogte in het westen van het land en is wellicht de prettigste hoofdstad van Centraal-Azië. Hart van de stad is de Rudaki Avenue die wordt omzoomd door schaduwgevende bomen en stalinistische gebouwen. In het centrale park toont het gouden standbeeld van Rudaki het nieuwe zelfbewustzijn van het onafhankelijke Tadzjikistan.
Het straatbeeld weerspiegelt de verschillende kanten van de stad en het land. Roestige Lada’s en fonkelende Mercedessen; Tadzjiekse vrouwen met kleurrijke jurken en hoofddoekjes en etnische Russen in spijkerbroek en minirok; een in traditionele stijl gebouwd theehuis waar ijskoud bier wordt geschonken. Gecombineerd met de ontspannen sfeer is Dushanbe een leuke stad, bijvoorbeeld om een of meer dagen uit te rusten na een trekking door de Fan-bergen of een vermoeiende expeditie door de Pamirs.

Dag 3 Kalaikhumb
Je begint aan de tocht van Dushanbe over de Pamir Highway naar Osh. Je reist per jeep met chauffeur en eventueel een gids.
Je volgt het eerste deel van de Garm-vallei naar het oosten en buigt dan af naar het zuiden. Over de 3252 meter hoge Khaburabot-pas bereik je het dal van de Panj, de grensrivier tussen Tadzjikistan en Afghanistan. Langs de weg zie je soms de overblijfselen van de burgeroorlog die hier van 1992 tot 1996 heeft gewoed: in de berm achtergelaten gepantserde voertuigen en tanks.
In het plaatsje Kalaikhumb slaap je in een eenvoudig guesthouse of in een hotel.

Dushanbe – Kalaikhumb: 360 km – 9 uur

Dag 4-5 Vanj-vallei
De komende week volg je de Panj-vallei, waarbij je twee keer de hoofdweg verlaat om via een zijdal diep de bergen in te rijden: de eerste keer ga je de Vanj-vallei in, de tweede keer de Bartang-vallei.
Deze week zal je keer op keer opvallen hoe groot het verschil in ontwikkeling is tussen de Tadzjiekse en de Afghaanse kant van de grens: aan ‘onze’ kant een asfaltweg, aan de andere kant een ezelpad. Aan ‘onze’ kant elektriciteit, aan de andere kant duisternis.
De Panj-vallei is smal en de berghellingen steil. Op de plekken waar het dal breder wordt en vlak terrein de ruimte voor landbouw biedt, kom je door kleine dorpen waar mannen en vrouwen op het land werken en kinderen vrolijk zwaaien naar de jeep. Regelmatig passeer je grote kuddes schapen en geiten, afhankelijk van het seizoen op weg naar hoger gelegen weiden of juist weer naar de beschutting van de dalen.

De eerste serieuze zijvallei is die van de Vanj. Dit is een van de meest brede en toegankelijke zijdalen van de Panj. In het dal liggen dus ook verschillende vriendelijke dorpen en de ruïnes van enkele oude forten. Het dorpje Poi Mazar ligt vrijwel aan het einde van het dal. Het ligt in de schaduw van een bergmassief waarvan de Revolutie Piek tot 6974 meter hoogte reikt. Je slaapt hier twee nachten in een homestay.

Kalaikhumb – Vanj-vallei (Poi Mazar): 180 km – 5 uur

Op dag 5 verken je de vallei. Dat kan te voet, met je chauffeur of een lokale gids. Of, als je liever niet teveel wandelt, met de jeep. Je komt door dorpjes, langs akkers en snelstromende riviertjes en hebt altijd zicht op de imponerende bergtoppen.
Afhankelijk van de staat van de weg is het mogelijk per jeep het einde van de Vanj-vallei te bereiken. Hiervandaan kan je te voet verder, met een adembenemend zicht op de omringende pieken en gletsjers. Een van deze gletsjers is de Fedchenko-gletsjer, met 70 km de langste gletsjer buiten de poolgebieden.

NB: enige tijd geleden is in de Vanj-vallei een brug weggespoeld. Dit maakt de hoger gelegen delen van de vallei onbereikbaar. Het is niet zeker of de brug de volgende zomer al is hersteld.

Dag 6 Rushan, Bartang-vallei
Dag 6 is weer een reisdag. Je keert op je gemak terug naar de vallei van de Panj en rijdt verder naar het zuiden. Het volgende zijdal is de Bartang-vallei. Het is een nauw dal met steile wanden dat na iedere bocht verrast met weer een ander landschap. Tot ver in de 20e eeuw was deze vallei nauwelijks toegankelijk. Op sommige plaatsen moesten reizigers via ladders en in manden verticale rotswanden boven de snelstromende rivier passeren. Het oversteken van de rivier zelf gebeurde op opgeblazen geitenvellen.

Je overnacht in Rushan, een klein dorp in de Panj, bij de monding van de Bartang-rivier, of rijdt al een stukje de Bartang-vallei binnen, tot het dorpje Emts.

Vanj-vallei (Poi Mazar) – Bartang-vallei (Rushan village): 226 km – 6 uur

Dag 7-8 Bartang-vallei, Khorog
De volgende dag trek je te voet of per jeep verder de Bartang vallei in. De kleuren variëren van het grijs van de bergen, het groen van de velden en de bomen, tot het blauw van de rivieren en de bergmeren en het wit van de besneeuwde toppen. Onderweg ontmoet je de lokale bevolking, altijd oprecht blij vreemdelingen te begroeten. Je bent de hele dag midden in de prachtige natuur van de Pamir’s.

Aan het einde van de dag verlaat je de Bartang en rijdt weer langs de Panj verder naar het zuiden. Hier ligt het stadje Khorog, hoofdstad van de provincie GBAO (Gorno-Badakshan Autonome Oblast) en met 28.000 inwoners de grootste plaats van de regio. Door de strategische ligging op de grens met Afghanistan was Khorog in het Sovjet-tijdperk een belangrijke plaats. Maar tegenwoordig is dit gebied een van de minst ontwikkelde delen van het land, en draagt de Aga Khan Foundation het grootste deel bij aan de lokale economie.
In Khorog is een botanische tuin gehuisvest (de op een na hoogste van de wereld op 2.320 meter) en zeker voor plantenliefhebbers de moeite waard. Op zaterdag is hier een drukke markt waar ook veel Afghanen van de andere kant van de rivier op af komen. Je bent hier dus weer even terug in de bewoonde wereld, met winkeltjes, theehuizen en restaurants. En je slaapt weer in een echt hotel.

Je hebt een volle dag om Khorog en omgeving te verkennen en om even bij te komen van het eerste deel van de reis.

Bartang-vallei – Khorog: 90 km – 2-3 uur

Dag 9-10 Wakhan-vallei
Je vervolgt je weg door het dal naar het zuiden. Een half uur buiten Khorog zie je aan de linkerkant hoog op de hellingen Koh-i-lal, een robijnmijn die door Marco Polo werd beschreven. Niet veel verder bereik je het marktstadje Iskhashim, waar net als bij Khorog een brug Tadzjikistan en Afghanistan verbindt.

Je bent nu in de Wakhan-vallei, een van de boeiendste stukken van de reis. In de lange, brede vallei liggen tal van dorpjes, ruïnes van forten, kleine heiligdommen en populaire warme baden. Naar het zuiden heb je prachtig zicht op de 7000 meter hoge toppen van de Hindu-kush die de grens tussen Afghanistan en Pakistan vormen. De vallei zelf ligt op circa 2400 meter hoogte.

Je hebt twee dagen voor de Wakhan-vallei. De eerste nacht slaap je in Ishkashim. Je hebt hier voldoende tijd voor de markt die altijd door veel Afghanen wordt bezocht.

De volgende dag verken je de vallei. Je komt al snel bij de ruïnes van een groot fort, dat prachtig is gelegen, met weids uitzicht over de Wakhan-vallei. Het oudste deel van het fort zou stammen uit de 2e eeuw voor Christus. Niet veel verder ligt het dorp Yamchun. Boven het dorp liggen de restanten van een vuurtempel en, wellicht interessanter, de warme bronnen van Bibi Fatima. Gebruik de gelegenheid om je om te kleden en je onder te dompelen in het warme water tussen de locals.
In het dorp Yamg staat een sympathiek museumpje ter ere van de lokale wetenschapper Sufi Vakhoni, die rond 1900 leefde. Het is gevestigd in een mooi traditioneel huis en vertelt het nodige over de Pamir cultuur.
Een volgende stop is in het dorp Vrang, waar de ruïnes van een stupa herinneren aan de tijden dat boeddhistische reizigers door de Wakhan trokken.

Aan het einde van de Wakhan-vallei kom je bij de plek waar twee rivieren, de Pamir en de Wachan, samenkomen om als Panj verder gaan. De samenvloeiing wordt bewaakt door het indrukwekkende fort van Langar. Je overnacht in het gelijknamige dorpje.

Khorog – Ishkashim: 126 km – 3-4 uur
Ishkashim – Langar: 150 km – 5 uur

Dag 11 Zor-Kul & Kara Jylga
Na de natuurpracht van de valleien van de Panj, Vanj, Bartang en Wakhan verandert het landschap vandaag. Het wordt er echter zeker niet minder mooi op. Je laat de Afghaanse grens en even later ook de rivier achter je en rijdt de bergen in. Langzaam klim je naar de 4300 meter hoge Kargush-pas. Het landschap wordt leger en desolater.
Via de pas bereik je de hoogvlakte van de Pamir’s die zich op 4000 meter hoogte uitstrekt. Hier kom je ook weer bij de echte Pamir Highway, die je bij Khorog hebt verlaten. Je volgt de asfaltweg naar het oosten. Regelmatig passeren hier konvooien Chinese vrachtwagens die bewijzen dat de Zijderoute nog springlevend is.
Je passeert twee dorpjes die niet al teveel voorstellen. Dan verlaat je de asfaltweg om over de hoogvlakte naar het zuiden te rijden. Je trekt nog verder de bergen in, naar een gebied dat de Kleine Pamir genoemd wordt en tegen de Afghaanse grens ligt. Het is een onherbergzaam gebied waar weinig meer groeit dan grassen en lage struiken. De lucht is helder en de vergezichten op de bergen en over de vlaktes imposant. Je zit hier boven de 4000 meter hoogte.
Op de vlakte leven hier in de zomer verschillende families met hun kuddes. Buitenlanders zien ze zelden en ze reageren gastvrij en enthousiast op bezoekers. Ze slapen in hun traditionele yurten (grote vilten tenten) en hoeden hun kuddes yaks.
Je bereikt de oevers van het meer met de naam Zor-Kul. Het ligt op de grens met Afghanistan aan de voet van de bergen en het water is door de ijle lucht en de vrijwel altijd onbewolkte hemel meestal prachtig azuurblauw.

Je overnacht in een yurt, en dat is een bijzondere ervaring. Alhoewel ’s nachts de temperatuur regelmatig tot onder het vriespunt daalt, is het in de yurt altijd heerlijk warm. Er zijn matten, stapels dekens en een kachel die wordt gestookt op de mest van de yaks. De toiletvoorzieningen zijn echter eenvoudig: de wc is buiten en niet meer dan een gat in de grond met daaromheen een schutting. Water, koud en warm, is er alleen in emmers.
Je slaapt echter midden in de lege natuur. Vergeet ’s nachts ook niet de yurt uit te stappen om van de sterrenhemel te genieten.

Langar – Kara Jylga: 228 km – 6-7 uur

Dag 12 Kok-Jigit, Sary Gorim & Murghab
De dag begint met een laatste tocht door de prachtige natuur in dit deel van Tadzjikistan. Je bezoekt Kok Jigit en, afhankelijk van de tijd, ook Sary Gorim.
Het lijkt alsof je hier aan het einde van de wereld bent. Maar weinig meer dan 100 jaar geleden was deze regio het doel van haastige expedities waarin Russische en Britse ontdekkingsreizigers elkaar probeerden af te troeven. Het was allemaal onderdeel van de “Great Game”, de koude oorlog waarin de twee wereldrijken met elkaar wedijverden over invloed en macht in Centraal-Azië.

Daarna keer je terug naar de Pamir Highway en rijdt naar Murghab, het regionale centrum van de hoogvlaktes van de Pamir’s. Met 11.000 inwoners en op 3650 meter hoogte stelt Murghab weinig voor. Toch voelt het na de vele dagen in de leegte van de Pamir’s als de bewoonde wereld. Je slaapt hier weer in een guesthouse.

Kara Jylga – Murghab: 126 km 3-4 uur

Dag 13 Karakul
Vandaag begint de laatste volle dag in Tadzjikistan. Je vervolgt per jeep je tocht over de Pamir-Highway door het woeste, lege landschap. De Pamir Highway buigt naar het noorden. Niet ver buiten Murghab staan de restanten van een oude legerpost, uit de tijden dat Russische tsaren de Pamir’s bij hun uitgestrekte rijk voegden. Je rijdt door een leeg en weids maanlandschap, met lage bergen en blauwe meren. De weg stijgt langzaam naar het hoogste punt: de 4655 meter hoge Ak-Baital-pas. Hierna daal je af naar het grote Karakul-meer. Door de hoogte en het klimaat is er in dit meer geen leven.

Tussen half juni en half augustus overnacht je in een yurt op jalang jailoo, ten westen van Karakul. Als je hier eerder of later in het jaar bent, slaap in een homestay vlakbij het meer.

Murghab – Karakul: 135 km – 2-3 uur

Dag 14 Osh
De volgende ochtend klim je naar de 4336 meter hoge Kyzyl-Art pas. Hier ligt de grens tussen Tadzjikistan en Kirgizië. Na de grens daal je af naar het plaatsje Sary Tash, dat niet meer dan een kruising is: de weg naar links brengt je terug naar Dushanbe, de weg naar rechts voert naar China.

Je kunt er hier voor kiezen de reis met een dag te verlengen en te overnachten bij Achik-Tash in het base camp voor de machtige Lenin Peak, met 7134 de hoogste berg van de voormalige Sovjet-Unie. Rond het base camp liggen verschillende bergmeren. Aan het einde van de zomer heeft de kracht van de zon het water zo verwarmd dat je hier aangenaam kunt zwemmen.

Jij rijdt rechtdoor en beklimt een laatste spectaculaire pas (de Taldyk-pas van 3615 meter). Aan de andere kant ligt de uitgestrekte Fergana-vallei, die is verdeeld tussen Oezbekistan, Kirgizië en Tadzjikistan. Dichtbij de Oezbeekse grens ligt Osh, een van de oudste steden ter wereld. Van die rijke geschiedenis is niet veel bewaard gebleven, maar op de kleurrijke markt krijg je nog een idee van het verleden als handelspost langs de zijderoute.

Karakul – Osh: 285 km – 5–6 uur

Dag 15 Bishkek
Een korte binnenlandse vlucht brengt je naar de Bishkek, de hoofdstad van Kirgizië. Afhankelijk van de vluchttijden heb je nog tijd voor deze stad.

Bishkek is met meer dan een miljoen inwoners ook verreweg de grootste stad, en net als Almaty geen oude stad. Pas laat in de 19e eeuw onder Russisch bewind groeide de nederzetting uit tot een echte stad.
Vrijwel alle bezoekers aan Kirgizië komen vroeg of laat in Bishkek. Hier ligt de enige echte internationale luchthaven en ook treinen van en naar Rusland vertrekken hier vandaan.
Hoewel Bishkek op 800 meter hoogte ligt, kan het in de zomer toch warm zijn (30-35 graden). Maar het is een stad met parken en veel straten worden omzoomd door bomen die voor de nodige schaduw zorgen.
Erg veel bezienswaardigheden heeft de stad niet te bieden. Er zijn enkele interessante musea (Historisch Museum, het museum voor Modern Art, Frunze Huis), en de Osh Bazaar en het centrale plein zijn interessante plekken om te bezoeken. Maar het is prettig om er rond te wandelen en mensen te kijken. Kirgiziërs en etnische Russen zijn al snel in het straatbeeld te herkennen.

Er zijn alternatieven voor de vlucht van Osh naar Bishkek:
• Reis over land naar Bishkek. Dat kan rechtstreeks in een lange dag of, meer ontspannen, in twee dagen.
• Neem meer tijd voor Kirgizië. Kijk voor de mogelijkheden naar onze Kirgizië-reizen.
• Reis niet door naar Bishkek maar naar Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan. Bezoek onderweg de oude stad Kokand.

Dag 16 thuisreis
Je vliegt vanaf Bishkek terug naar huis.

Top