Zijderoute (18 dagen)
Detail uit de Catalaanse Wereldatlas uit 1375: De karavaan van Marco Polo.
Duizenden jaren lang had het westen alleen contact met China via de karavanen die over de Zijderoute trokken. Nu vlieg je binnen tien uur vanaf Amsterdam naar Beijing. Maar de Zijderoute bestaat nog steeds en vormt een bijzondere manier om het hart van China te bereiken. Deze bijzondere 18-daagse rondreis voert door de bergen van Kirgizië en de woestijnen van Xinjiang naar het hart van het oude en het moderne China. Onderweg maak je kennis met verschillende culturen van de Kirgiziërs, Oeigoeren en Chinezen. Je reist individueel, over land, per auto met chauffeur en per trein.
Hoogtepunten:
• De bergen van Kirgizië
• De geschiedenis en cultuur van de Zijderoute
• De oude keizerlijke hoofdstad Xian
De reis is op verschillende manieren aan te passen en te verlengen:
• Start de rondreis in Oezbekistan met de oude Zijderoute-steden Samarkand, Bukhara en Khiva. Hierna reis je over de Ishkashim-pas naar Kashgar.
• Neem een extra dag voor Son-Kul of Tash-Rabat om te wandelen in de bergen.
• Maak vanaf Lanzhou een 3-daagse excursie naar het Tibetaanse Labrang-klooster in Xiahe.
• Stap onderweg naar Xian in Tianshui uit de trein voor een dagexcursie naar de Maijishan grotten.
• Reis vanaf Xian niet naar Beijing maar naar de metropool Shanghai.
Deze reis voert door Xinjiang. De oorspronkelijke bevolking van deze Chinese regio zijn de Uyguren. De laatste jaren komen uit dit gebied veel berichten over onderdrukking van de Uyguren door de Chinezen. Wij vinden het belangrijk dat onze reizigers hiervan de op de hoogte zijn. Lees meer op de website van Amnesty.
Reistype: individuele reis
Reisduur: 18 dagen
Beste reistijd: juni t/m september
Prijs vanaf: € 2995,- (uitgebreide prijsinformatie).
Praktische reisinformatie en achtergronden: Kirgizië en China.
Meer informatie of een reis op maat? Wij maken graag een offerte!
Bel (030-3040031) of mail (info@blinireizen.nl) ons, of klik op de offerte-knop hieronder.
uitgebreide reisbeschrijving
Dag 1-2 Bishkek
Je vliegt naar Bishkek. De meeste vluchten komen midden in de nacht of vroeg in de ochtend aan. Je wordt opgewacht en naar je hotel in de stad gebracht, daar kun je direct de hotelkamer in.
Bishkek is de hoofdstad van Kirgizië en met meer dan een miljoen inwoners ook verreweg de grootste van het land. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de steden van buurland Oezbekistan heeft Bishkek geen lange geschiedenis. Pas laat in de 19e eeuw onder Russisch bewind groeide de nederzetting uit tot een echte stad. Vrijwel alle bezoekers aan Kirgizië komen vroeg of laat in Bishkek omdat zich hier de enige echte internationale luchthaven bevindt. Hoewel Bishkek op 800 meter hoogte ligt kan het in de zomer toch warm zijn (30-35 graden). Maar je vindt er veel parken en vaak worden straten omzoomd door bomen die voor de nodige schaduw zorgen. Erg veel bezienswaardigheden heeft de stad niet te bieden. Er zijn wel enkele interessante musea (het Historisch Museum, het museum voor Modern Art, het Frunze Huis) en de Osh Bazaar en het centrale plein zijn interessante plekken om te bezoeken. Maar het is prettig om hier rond te wandelen en mensen te kijken. Kirgiziërs en etnische Russen zijn al snel in het straatbeeld te herkennen.
Dag 3 Son-Kul
Je verlaat Bishkek per 4WD met chauffeur, een comfortabele en flexibele manier van reizen.
Tachtig kilometer ten oosten van Bishkek staat de Burana-toren. Het monument stamt uit de 11e eeuw en is een restant van een moskee met minaret. Hier heeft in de middeleeuwen de grote stad Balasagun gelegen, de hoofdstad van de Karachiden. Balasagun is verdwenen, hoe dat komt is onbekend gebleven. In dezelfde vallei zijn veel kunstvoorwerpen van de Scythen gevonden. De Burana-toren is een interessante tussenstop op weg van Bishkek naar Issyk-Kul of Son-Kul.
De weg duikt de nauwe kloof van de Chuy-rivier in. Als de bergwanden zijn geweken laat je al snel de hoofdweg achter je. Een onverharde weg brengt je uiteindelijk naar de oevers van Song-Kul, een spectaculair gelegen helder blauw meer omringd door groene berghellingen. Op 3000 meter hoogte is de lucht altijd helder en de sterrenhemel ongekend.
Je overnacht in een yurt, de traditionele vilten tent van de nomaden. Dat betekent onder eenvoudige omstandigheden, maar ook een kennismaking met het eeuwenoude bestaan van de Kirgizische herders. Overdag kun je wandelen, paardrijden en genieten van de indrukwekkende omgeving.
Bishkek – Son-Kul: 370 km – 7 uur
Dag 4 Tash Rabat
Je keert terug naar de bewoonde wereld en het asfalt: dit is de hoofdweg van Bishkek naar China. In het verleden vormde deze route een van de aftakkingen van de befaamde Zijderoute. Onderweg kun je stoppen bij de ruïnes van Koshoi Korgon. De overblijfselen van dit fort laten zien dat hier vroeger een belangrijke karavaanroute liep.
Niet ver van de grens verlaat je weer de hoofdweg. Hier ligt in de verborgen vallei van Kara Koun een van de mooiste gebouwen van het land: de karavanserai van Tash Rabat. Het kleine, prachtig gelegen stenen gebouw was in het verleden een belangrijke pleisterplaats. Sinds de 10e eeuw stopten hier karavanen die over de Zijderoute van of naar China reisden. Je overnacht niet in de karavanserai zelf, maar in een yurt daarnaast. De stille bergdalen rond Tash-Rabat zijn ideaal voor het maken van lange wandelingen.
Son-Kul – Tash Rabat: 200 km, 5 uur
Dag 5-6 Kashgar
Niet ver van Tash Rabat ligt – op 3752 meter hoogte in het Tian Shan gebergte – de Torugart-pas, een van de twee grensovergangen tussen Kirgizië en China. Je neemt afscheid van je Kirgizische chauffeur en reist in een Chinese auto verder.
Je komt aan in de regio Xinjiang, oorspronkelijk bewoond door de Oeigoeren, een Turks en Islamitisch volk. De laatste jaren komen uit dit gebied veel berichten over onderdrukking van deze groep door de Chinezen. Wij vinden het belangrijk dat onze reizigers hiervan de op de hoogte zijn. Lees meer op de website van Amnesty.
Je daalt vanuit de bergen af naar de Taklamakan-woestijn. In het Nederlands betekent deze naam zoveel als “plaats waar je heen gaat, maar niet meer van terug komt”.
Aan de rand van de Taklamakan ligt Kashgar, de meest westelijke stad van China. De stad is al meer dan 2000 jaar een handelspost tussen oost en west. Goederen, ideeën en godsdiensten trokken met karavanen vanuit het westen over de bergpassen in de richting van Perzië, India, het Midden-Oosten en door de woestijnen in het oosten naar China.
De geschiedenis is terug te vinden in de smalle straatjes van het centrum, de grote moskee en de beroemde markten. Kashgar is oorspronkelijk de stad van de Oeigoeren, maar in de loop van de jaren zijn er ook veel Han-Chinezen in dit deel van China komen wonen. Het oude centrum – ooit het domein van de Oeigoeren – is helaas erg veranderd de laatste tijd. Veel van de kleine steegjes waar ambachtslieden hun beroep uitoefenden en waar je sfeervolle theehuizen vond, zijn verdwenen om plaats te maken voor nieuwbouw. Maar met een beetje moeite kom je in achterafstraatjes diezelfde Oeigoerse werklieden nog tegen en eet je heerlijk in een lokaal restaurantje.
Dag 7-9 Dunhuang
Op dag 7 vertrek je in de ochtend per trein naar het oosten. Je reist in een zogenaamde softsleeper, een comfortabele 4-persoonsslaapcoupé.
De spoorlijn volgt de randen van de randen van de Taklamakan, in het spoor van de karavanen. Aan de linkerkant liggen de bergen van de Tien-Shan, aan de rechterkant de uitgestrekte, lege woestijn.
Als je ’s ochtends wakker wordt ben je al snel bij je bestemming: de stad Liuyuan. Hier staat een auto met chauffeur op je te wachten voor de laatste 130 kilometer naar Dunhuang.
Deze kleine stad ligt in een oase aan de voet van de bergen. Hier ontwikkelde zich vanaf de 4e eeuw een belangrijk Boeddhistisch centrum. Het Boeddhisme bereikte China via de Zijderoute. En eeuwenlang stopten hier karavanen: óf om al biddend te vragen om een veilige reis óf om juist te bedanken na een veilige aankomst. De grotten bij Dunhuang zijn versierd met beeldhouwwerk en schilderingen en hier zijn duizenden oude geschriften gevonden.
Niet ver buiten Dunhuang liggen de zandduinen van Mingsha Shan (Zingende Zand Berg). De golvende zandduinen contrasteren met de groene populieren rond het kleine Crescent Moon Lake. De combinatie vormt een prachtig stukje natuur.
Op dag 9 heb je een privé-excursie naar de Mogao-grotten en de woestijn.
Dag 10 Jiayuguan
Een volgende korte treinreis brengt je naar Jiayuguan. Het was eeuwenlang de westelijke toegangspoort tot China. In vroeger tijden werd dit de mond van China genoemd. De bergen naderen elkaar dicht en in de nauwte die hier het gevolg van is bouwden de Chinezen een groot fort. Hier staat ook het meest westelijk gelegen deel van de Chinese Muur. Je bezoekt met een gids het fort en de muur.
Dag 11-13 Xian
Je stapt weer in de trein voor de laatste etappe van je reis langs de Zijderoute. De bestemming is Xian, de vroegere keizerlijke hoofdstad die lang het eindpunt (of natuurlijk het beginpunt) van de Zijderoute was.
Xian vormt het hart van de oude keizerrijken van China. Hier ontstonden de eerste dynastieën en hiervandaan vertrokken de grote karavanen met zijde naar het westen. Niet ver buiten de stad is een van de grootste en indrukwekkendste archeologische vondsten ter wereld te vinden: het Terracotta Leger. Dit indrukwekkende leger van duizenden terracotta krijgers, strijdwagens en paarden op ware grootte bewaakt het mausoleum van de eerste keizer van China, overleden in 210 voor Christus.
Het huidige Xian is een miljoenenstad. In het centrum is echter duidelijk het stratenpatroon uit vroegere millennia te herkennen. Ook een deel van de stadsmuren, poorten en torens is intact gebleven. Bijzonder zijn verder de grote moskee en de Taoïstische tempel.
Dag 14-17: Beijing
Een laatst reis per hogesnelheidslijn brengt je in 6 uur naar Beijing.
De hoofdstad van China combineert de hoogtepunten van het oude keizerlijke China met de dynamiek van de zich razendsnel ontwikkelende grootmacht van de 21e eeuw. In en rond Beijing zijn genoeg bezienswaardigheden om je een aantal dagen bezig te houden.
De beroemde Verboden Stad is voor veel reizigers het hoogtepunt. In dit ommuurde complex van paleizen, pleinen en ontvangstzalen leefden meer dan 500 jaar de machthebbers van China. Voor gewone stervelingen was deze stad verboden terrein. Nu kunnen buitenlandse en Chinese toeristen zien hoe de keizers en de hofhouding van de Qing en Ming dynastieën vroeger leefden.
Voor de hoofdpoort van de Verboden Stad strekt het immense Tiananmen Plein zich uit, ofwel het Plein van de Hemelse Vrede. Midden op het plein staat het mausoleum van de Grote Roerganger Mao.
De Tempel van de Hemel is een van de mooiste gebouwen van China. Deze prachtige tempel is gebouwd in de 16e eeuw en ligt midden in een rustig en groot park. Chinezen komen hier om zich te ontspannen, bijvoorbeeld door middel van ochtendgymnastiek, en om hun zangvogeltjes uit te laten.
Een paar kilometer buiten het centrum ligt een derde hoogtepunt van het keizerlijke China: het Zomerpaleis. Aan de oevers van het Kunming-meer liggen de paleizen, tempels en tuinen waar de keizers zich vroeger terugtrokken om aan de hitte van de stad te ontsnappen. Ondanks de grote aantallen Chinese en buitenlandse bezoekers is het heerlijk hier rond te dwalen. En misschien is het juist wel leuk om te zien hoe de Chinese toeristen zich in groepen gehaast langs de paleizen laten leiden.
De moderne tijd heeft Beijing in hoog tempo doen veranderen in een stad met imposante hoogbouw en brede verkeersaders. Toch bestaan ze nog altijd: de traditionele hutongs. In deze volkswijken staan de lage huisjes dicht op elkaar. Dwalend door de straatjes en steegjes maak je kennis met het leven van de gewone Chinees: kleine winkeltjes, vrouwen die zittend voor hun huisje het eten klaarmaken, kooitjes met zangvogels aan de gevels en overal spelende kinderen. En misschien vind je hier wel een klein restaurantje waar ze de beroemde Peking eend klaarmaken.
Ten noorden van Beijing golft de Grote Muur door het heuvellandschap. De muur, wellicht de grootste van alle menselijke bouwwerken, is gebouwd om de barbaren buiten China te houden. De eerste stukken muur werden meer dan 2000 jaar geleden aangelegd. Nu is het een van de grootste toeristische attracties van China.
Op dag 17 vertrekt je vliegtuig laat in de avond.